معرفی گرانول پلی کربنات و تمامی نکات مربوط به آن

در مقاله قبلی از گروه آی تی بهساز پلیمر به بررسی گرانول پلی استایرن و گرانول پلی پروپیلن و گرانول پلی اتیلن پرداخته بودیم در این مقاله به معرفی گرانول پلی کربنات و تمامی نکات مربوط به آن میپردازیم … تا انتها همراهمان باشید.

همانطور که میدانید در پلیمر ها ساختاری وجود دارد به نام گرانول ، همه گرانول ها از جمله مواد اولیه مورد نیاز در صنایع تولیدی محسوب میشود از میان انواع گرانول ها، میتوان به گرانول پلی کربنات PC اشاره نمود، گرانول پلی کربنات یکی از پلیمر های با اهمیت در صنعت پلاستیک میباشد که این پلیمر میتواند جایگزین شیشه شود ، این پلیمر یک ترموستات شفاف بوده که مانند شیشه توانایی انتقال نور را دارد اغلب از گرانول پلی اتیلن کربنات برای ساخت وسایلی شفاف و مقاوم در مقابل ضربه مورد استفاده قرار میگیرد . کاربرد های این گرانول بخاطر ویژگی های زیادی که دارد ، متنوع میباشد .

 

گرانول پلی کربنات چیست؟

Polycarbonate granules

Polycarbonate granules

 

گرانول پلی کربنات PC ترموپلاستیکی میباشد که به صورت طبیعی شفاف است. البته لازم به ذکر است این گرانول در رنگ های متفاوتی یافت میشود و ماده اولیه آن امکان انتقال نور داخلی را دقیقا مانند شیشه فراهم میآورد. گرانول پلی کربنات به جهات مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد، علی الخصوص در مواقعی که بحث مقاومت در مقابل ضربه و شفافیت یک محصول مد نظر است . مثلا شیشه های ضد گلوله ، رایانه شخصی ، تجهیزات پزشکی ، لنز های پلاستیکی در عینک ، قطعات خودرو و … مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از مهمترین موارد استفاده از گرانول PC ( پلی کربنات ) قالبسازی میباشد که بخاطر مقاومت آن در مقابل تغییرات حرارتی کاربرد فراوانی دارد.

***************************************************

برای مطالعه بیشتر : دستگاه گرانولساز و بازیافت گرانول 

***************************************************

ویژگی های پلی کربنات

1 ) دارای نقطه ذوب بالا

2 ) گرما نرم و دارای انعطاف پذیری بالا

3 ) قابلیت تزریق و بازیافت راحت

4 ) دارای ویژگی های جامد بلوری

5 ) شفافیت و عبور نور

6 ) نا رسانا

7 ) دارای استحکام کششی بالا

علاوه بر این موارد ذکر شده ، پلی کربنات دارای مقاومت بالایی در مقابل عوامل مختلف داشته و در معرض نور دچار آسیب نمیشود ، لذا میتوان آن را به عنوان یک عایق حرارتی خوب بشمار آورد

 

جایگزین و استفاده نمودن پلی کربنات بجای شیشه

پلی کربنات (PC) گزینه مناسبی است که بجای شیشه میتوان استفاده شود. این ماده شفاف در قسمت های مختلف ساختمانی نیز استفاده میشود . گرانول های پلی کربنات PC به ورق هایی گفته میشود که دارای مقاومت بالایی در مقابل گرما دارد. این ورقه ها بخاطر خاصیت شفافیت و عبور نور و سایه پذیری و ظاهر شیشه ای و بی رنگ آن ، به آسانی با سایر مصالح ساختمانی هماهنگ میشود.

 

خصوصیات گرانول پلی کربنات

1 ) گرانول PC دارای سایز های مختلفی میباشد

2 ) مقاوم در برابر اشعه خورشید و ضربه میباشد

3 ) انعطاف پذیری بالای آن ، به طوریکه در دمای اتاق بدون ترک خوردگی و یا شکستگی ، مانند ورق آلومینیوم شکل میگیرد. البته لازم به ذکر است این تغییر شکل با حرارت صورت میگیرد و در حالت عادی این امکان وجود ندارد . اما میتوان زاویه های کوچکی را بدون حرارت ایجاد کرد.

 

دلایل استفاده از گرانول پلی کربنات PC

در روند تولید گرانول پلی کربنات میتوان از افزودنی های مختلف جهت بهبود کیفیت آن استفاده کرد و خصوصیات جدیدی نظیر مقاومت در برابر اشعه فرابنفش ایجاد نمود . این خاصیت در کنار ویژگی های پلیمر پلی کربنات منجر شده  صنایع مختلف برای محصولات شیشه ای خود ، گرانول پلی کربنات را جایگزین نمایند. پلی کربنات انواع مختلفی داشته که در ترکیب با فیبر شیشه ای ، تقویت پیدا میکند، خاصیت انعطاف پذیری بالای این پلیمر باعث میشود که بتوان از آن برای قالب گیری تزریقی استفاده کرد و محصولات متنوعی تولید نمود. قیمت پایین این گرانول در کنار سایر ویژگی های دیگر و تشابه زیاد آن به شیشه ، کاربرد این گرانول را در صنایع مختلف افزایش میدهد. زیرا بافت شیشه ای میتواند جذابیت زیادی را در محصولات متنوع ایجاد نماید.

 

مزایای گرانول پلی کربنات ( PC )

خاصیت پلی کربنات که میتواند جایگزین شیشه شود ، منجر شده این پلیمر به خوبی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد . از مزایای این گرانول میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

  • وزن کم
  • عایق گرما و سرما
  • مقاومت در مقابل مواد شیمیایی
  • مقاومت در مقابل ضربه
  • شکل پذیری آسان
  • دارای مقاومت حرارتی بالا
  • عدم اشتعال
  • دارای عمر بالا

 

معایب گرانول پلی کربنات  ( PC )

  • ایجاد خش در اثر برخورد شیء
  • کدر شدن
  • هزینه بالا

 

کاربرد های مختلف گرانول پلی کربنات در صنایع مختلف

خاصیت شکل پذیری راحت این پلیمر و در کنار قالب تزریقی آن ، میتواند به تولید انواع مختلفی محصولات در صنایع کمک کرد، از جمله کاربرد های گرانول پلی کربنات عبارت است از :

صنعت ساختمان سازی

ورق های پلی کربنات دارای کاربرد گسترده ای در این صنعت میباشد ، معمولا اغلب در بیشتر پروژه ها بجای استفاده از شیشه پلی کربنات استفاده میشود. این پلیمر ( پلی کربنات ) بسیار ایمن تر از شیشه میباشد و انعطاف پذیری آن منجر شده به راحتی در شرایط مختلف استفاده شود . اغلب از پلی کربنات به عنوان نورگیر در سقف پاساژ ، استخر ، استادیوم، ایستگاه مترو و اتوبوس و … استفاده میشود.

 

صنعت خودرو سازی

پلی کربنات بخاطر وزن پایینی که دارد ، میتواند در قسمت های مختلف ماشین مورد استفاده قرار گیرد و منجر به بهبود ایرودینامیک آن شود. مقاومت بالای این پلیمر ، باعث میشود که میتوان از آن به عنوان لنز چراغ جلو ماشین استفاده کرد. پلی کربنات بخاطر شفافیت و مقاومت بالا در مقابل ضربه، برای تولید قطعات تزیینی داخل خودرو و شیشه چراغ ماشین نیز کاربرد دارد .

 

صنعت پزشکی

پلی کربنات در صنعت پزشگی نیز جهت تولید فیلتر دیالیز، تجهیزات جراحی، تولید سرنگ ، فیلتر و محفظه خون و … دارای کاربرد میباشد. پلی گربنات با ویژگی هایی نظیر شفافیت ، مقاومت گرمایی بالا و به صورت کلی ، استحکام بالا ، به آسانی دچار پارگی و شکستگی نمیشود و میتوان آن را به وسیله اتیلن اکسید استریلیزه کرد.

 

صنعت کشاورزی

پلی کربنات بخاطر خاصیت عایق بودن آن، میتواند برای پوشش کلخانه ای نیز مورد استفاده قرار گیرد و از هدر رفتن انرژی داخل فضای گلخانه در فصول مختلف سال جلوگیری کند. این پلیمر ها دارای مقاومت بالایی در مقابل عوامل خارجی دارد و لذا گزینه مناسبی برای محافظت از گیاهان گلخانه میباشد.

 

کاربرد های عمده پلی کربنات

1 ) پوشش های گلخانه ها و نورگیری های متعدد

2 ) پوشش استخر ها و پارتیشن بندی

3 ) اتاقک سازی و پنجره های سقفی ( در سالن های اجتماعات و پاساژ ها و انبار ها قابل اجرا میباشند )

4 ) شیشه های ایمنی و حمل و نقل و صنعت ساختمان سازی

لازم به ذکر است این محصولات حتی در صنایع نظامی و ماسک های گاز و دیسک های فشرده هم کاربرد داشته و میتوان در صنایع مختلف از این پلیمر ( پلی کربنات ) استفاده نمود.

 

ضمن تشکر از مطالعه مقاله فوق امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد … جهت هرگونه سوال میتوانید همه روزه با کارشناسان ما در تماس باشید

لیست قیمتهای مختلف قطعات مختلف خط تولید دستگاه ظروف یکبارمصرف

گروه صنعتی بهساز پلیمر با بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه ساخت ماشین آلات خط تولید ظروف یکبار مصرف فعالیت داشته و آماده ارائه و فروش دستگاه ظروف یکبار مصرف  در ظرفیت ها و سایز های مختلف میباشد

برای اطلاع از قیمت های ** قطعات مختلف خط تولید دستگاه ظروف یکبارمصرف *** با شماره زیر در تماس باشید

 

گروه صنعتی بهساز پلیمر 

09122203855

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 3 =