معرفی گرانول پلی اتیلن و تمامی نکات مربوط به آن

در مقاله قبلی از گروه آی تی بهساز پلیمر به بررسی گرانول پلی استایرن و گرانول پلی پروپیلن پرداخته بودیم در این مقاله به معرفی گرانول پلی اتیلن و تمامی نکات مربوط به آن میپردازیم … تا انتها همراهمان باشید. 

همانطور که میدانید در پلیمر ها ساختاری وجود دارد به نام گرانول ، همه گرانول ها از جمله مواد اولیه مورد نیاز در صنایع تولیدی محسوب میشود از میان انواع گرانول ها، میتوان به گرانول پلی اتیلن PE اشاره نمود، گرانول PE نوعی ساختار بوده که در پلیمر ها موجود میباشد این نوع پلیمرها را به اصطلاح گرما نرم مینامند. علت نام گذاری این است که هنگامی که یکی از این پلیمر ها ، دما مناسب برای ذوب برسد ، تبدیل به مایع شده و هنگامی که دمای ماده تا حد لازم پایین بیاید ، مجددا منجمد میشود. این نوع ساختار منجر شده از این محصول در تولید تعداد زیادی از محصولات پلاستیکی استفاده شود.

لازم به ذکر است ساختار گرانول پلی اتیلن به گونه ایست که در تولید اکثر مواد پلاستیکی کاربرد دارد. شکل گرانولی پلی اتیلن باعث میشود این محصول قابلیت ذخیره سازی مناسبی داشته باشد و علاوه بر این ، حمل و نقل آن نیز آسان میباشد.

گرانول پلی اتیلن

گرانول پلی اتیلن


کاربرد گرانول پلی اتیلن

انواع مختلف گرانول پلی اتیلن در تولید انواع مستربچ افزودنی ، رنگی و پر کننده مورد استفاده قرار میگیرد . گرید های مختلف گرانول پلی اتیلن دارای کاربرد های متفاوتی میباشد. گرانول های شفاف و نیمه شفاف پلی اتیلن نیز در صنعت پلاستیک سازی مورد استفاده قرار میگیرد . از مهمترین کاربرد های گرانول پلی اتیلن میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1 ) ساخت انواع تجهیزات و لوازم بسته بندی مانند انواع پالت ها ، نوار های تسمه بسته بندی ، بست های مورد استفاده در ساخت انواع جعبه ها و سبد های پلاستیکی

2 ) ساخت انواع قطعات مورد استفاده در صنایع خودرو سازی مانند باک بنزین خودروها ، قطعات و لوازم داخلی اتاقک خودرو و سایر قطعات دیگر در صنعت خودروسازی

3 ) تولید لوازم خانگی نظیر ساخت انواع بطری ها ، قطعات پلاستیکی استفاده شده در لوازم خانگی ، ساخت ظروف پلاستیکی آشپزخانه و اسباب بازی کودکان

4 ) ساخت قطعات مورد نیاز در صنایع برق ، نظیر تولید محافظ کابل ها و سیم تلفن و روکش کابل های برق

5 ) تولید انواع لوله ها و اتصالات در صنایع آب و فاضلاب ، لوله های نفت رسانی و انتقال مواد شیمیایی

6 ) ساخت لوازم مورد نیاز در عایق بندی مانند تولید فیلم های پلی اتیلن عایق رطوبت در گلخانه ها ، فیلم های بسته بندی مواد دارویی و غذایی و تولید عایق های ساختمانی

7 ) ساخت تجهیزات پزشکی و دارویی نظیر ساخت انواع مخزن ها جهت نگهداری دارو ها و سایر مواد بهداشتی و تولید لوازم پلاستیکی مورد استفاده در حوزه پزشکی و بهداشتی

***************************************************

برای مطالعه بیشتر : دستگاه گرانولساز و بازیافت گرانول 

***************************************************

انواع گرانول PE (پلی اتیلن )

 

گرانول ( PE) پلی اتیلن سبک (LDPE):

پلی اتیلن سبک دارای زنجیری شاخه دار میباشد . لذا زنجیرهای پلی اتیلن سبک نمیتواند به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و دارای نیروی بین مولکولی ضعیف و استحکام کششی کمتری دارند. پلی اتیلن سبک دارای انعطاف پذیری بالا و امکان تجزیه به وسیله میكروارگانیسم‌ها میباشد. این خاصیت نیز منجر شده که بیشتر تولید این محصول در ساخت فیلم و ورق برای مصرف در روکش های طلقی شفاف ، آستر های بسته بندی و کاورها و چمدان ها میشود . همچنین برای ساخت ظروفی مانند بطری های تحت فشار از این نوع پلیمر استفاده میکنند. 

گرانول ( PE) پلی اتیلن سبک خطی (LDPEL):

میزان دانسیته پلی اتیلن سبک خطی از پلی اتیلن سبک کمتر میباشد. پلی اتیلن سبک خطی در مقابل پارگی و سوراخ شدن مقاومت از خود نشان میدهد و دارای استحکام و کشش بهتری میباشد.

گرانول ( PE) پلی اتیلن سنگین (HDPE) :

پر مصرف ترین و عمومی ترین (حتی اولین ) پلاستیک های به وجود آمده ، HDPE بود زنجیره مولکولی در این نوع پلیمر ، فشرده میباشد که همین عامل منجر به افزایش دانسیته آن میشود. اگر چه پلی اتیلن سنگین مقاومت ضربه ای کمتری به نسبت به پلی اتیلن سبک دارد ، اما مقاومت آن در مقابل مواد شیمیایی بالاتر میباشد. از پلی اتیلن سنگین در ساخت انواع محصولات تجارتی نظیر ظروف نگهدارنده سوخت ، صندلی های مورد استفاده در فضای باز ، اسباب بازی ها و لوله های انتقال آب فشار قوی ، لوله انتقال فاضلاب ها و مجراها مورد استفاده قرار میگیرد. 

از انواع گرانول پلی اتیلن سنگین میتوان به گرانول پلی اتیلن سنگین تزریقی و گرانول پلی اتیلن سنگین بادی اشاره کرد .

گرانول پلی اتیلن سنگین تزریقی

گرانول پلی اتیلن سنگین تزریقی اغلب از پودر درجه یک پلی اتیلن تولید میشود این گرانول دارای کیفیت بسیار بالایی میباشد از این رو هزینه تولید بالایی دارد و نتیجتا قیمت نهایی محصول هم به همان نسبت بالا میرود. در واقع اگر بخواهیم محصول مورد نظر با قیمت پایین تری به بازار عرضه شود بایستی از مواد بازیافتی در تهیه آن استفاده شود . گرانول تولید شده توسط مواد بازیافتی را میتوان در ساخت محصولاتی با میزان حساسیت پایینتر بکار برد براین اساس تا جایی که تلورانس خاصیت گرانولی قابل قبول باشد میتوان در تولید محصولات پلاستیکی از گرانول بازیافتی استفاده نمود.

گرانول پلی اتیلن سنگین بادی

گرانول پلی اتیلن سنگین بادی یکی دیگر از محصولات اساسی در پتروشیمی ها میباشد. گاهی اوقات بعضی از کارخانه های تولید گرانول ، این نوع گرانول را به صورت پودر ، تولید کرده و به بازار عرضه میکند. مصرف نوع پودری این گرانول ، در ساخت محصولات پلاستیکی مناسب تر میباشد .

گرانول پلی اتیلن سنگین بادی یک ترمو پلاست غیر قطبی میباشد که دارای مقامت شیمیایی و ضربه ای بالایی میباشد. از سایر ویژگی های گرانول پلی اتیلن سنگین بادی میتوان به شفاف بودن آن اشاره نمود . از گرانول پلی اتیلن سنگین بادی میتوانید در تولید بطری های سفید کننده و لوازم سرویس بهداشتی و روغن موتور و … استفاده نمود.

 

گرانول ( PE) پلی اتیلن ترفتالات :

پلی اتیلن ترفتالات پلیمری میباشد که غالبا کشور ها برای تولید الیاف پلی استر ، رزین بطری ، فیلم و رزین های پلی استر مهندسی مورد استفاده قرار میگیرد. اما در ایران ، از این پلیمر بیشتر برای ساخت انواع بطری های آشامیدنی مورد استفاده قرار میگیرد. با توجه به مقاومت بالای این بطری ها در مقابل شکستگی ، دما و نفوذ گازها ، کم وزن بودن و ارزان تر بودن به نسبت به سایر مواد بسته بندی مانند شیشه و فلز ، تولید بطری های پلاستیکی کاربرد گسترده ای پیدا کرده است.

 

مزایا و معایب گرانول پلی اتیلن PE

استفاده از گرانول پلی اتیلن در کل دارای معایب و مزایای خاصی میباشد در کل میتوان گفت این نوع ماده فرآیند پذیری خوبی داشته و در مقابل ضربه دارای مقاومت بالایی میباشد و از این رو نمیتوان از آن در ساخت وسایل مختلفی مورد استفاده قرار گرفت. همچنین دقت کنید این نوع پلی اتیلن دارای قیمت کمی بوده و مقاومت آن در مقابل مواد شیمیایی بالا است که این امر منجر شده که این ماده از نظر حلالیت در دمای اتاق محلول به شمار رفته و البته حلالیت آن از طریق گرم کردن در هیدروکربنات افزایش پیدا میکند. لازم به ذکر است این ماده در برابر اکسید کننده پایدار بوده و به راحتی اکسید نمیشود و فقط اگر تحت اشعه uv و دمای بالایی قرار بگیرد ، اکسید خواهد شد . حال در زیر به بررسی معایب و مزایای آن میپردازیم

مزایا

  • مقاومت بالا آن در مقابل ضربه
  • مقاومت بالای آن در مقابل مواد شیمیایی
  • قیمت ارزان آن
  • به راحتی اکسید نمیشود و دارای پایداری بالایی میباشد.

 

معایب

تنها عیب گرانول پلی اتیلن این است بخاطر نیروی بین مولکولی کمی که دارد دارای دما ذوب نسبتا پایینی میباشد و در دمای بالای 270 درجه سانتی گراد و تحت اشعه uv اکسید و تخریب میشود.

 

در هنگام خرید گرانول PE به چه نکاتی بایستی توجه کنیم ؟

در هنگام خرید انواع گرانول ، بایستی به یک سری نکات اساسی و اولیه توجه کنیم که این اقدام باعث میشود در خرید خود دچار اشتباه نشوید. در این صورت شما با اطمینان کامل گرانول مورد نیاز خود را خریداری مینمایید . این فاکتور ها شامل موارد زیر میباشد :

 

مهم ترین و اساسی ترین فاکتور مهم در هنگام خرید گرانول پلی اتیلن ، قیمت آن میباشد. با توجه به وابسته بودن مواد اولیه بکار گرفته شده در ترکیبات ساختاری محصولات ، انواع نوسانات ارزی ، قیمت ها  بالا پایین زیادی دارند و بسیار متغیر میباشد.

 

فاکتور بعدی در هنگام خرید ، کیفیت و کاربرد گرانول پلی اتیلن مورد نظر میباشد . مثلا گاهی گرانول PE مورد نیاز برای ساخت محصولات ، نیازمند حساسیت بالایی نبوده و در این موارد میتوان از گرانول با گرید های نوع دیگر و کیفیت پایین تر استفاده نمود.

 

عامل مهم دیگر در خرید انواع گرانول پلی اتیلن ، دارابودن مجوز تولید از سوی شرکت تامین کننده گرانول میباشد. میتوان از طریق جست و جو اسم و برند تولید کننده در گوگل و سایر سایت های رسمی به اعتبار شرکت پی برد .

 

آخرین فاکتور در هنگام خرید گرانول پلی اتیلن ، تعیین گرانول مصرفی میباشد که آف گرید باشد یا آن گرید ، گرانول های آن گرید تمامی استاندارد های لازم را دارا میباشد اما گرانول های آف گرید با استاندارد های پتروشیمی نظیر خاصیت های فیزیکی و مکانیکی و ظاهری تطابق ندارند.

ضمن تشکر از مطالعه مقاله فوق امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد … جهت هرگونه سوال میتوانید همه روزه با کارشناسان ما در تماس باشید

لیست قیمتهای مختلف قطعات مختلف خط تولید دستگاه ظروف یکبارمصرف

گروه صنعتی بهساز پلیمر با بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه ساخت ماشین آلات خط تولید ظروف یکبار مصرف فعالیت داشته و آماده ارائه و فروش دستگاه ظروف یکبار مصرف  در ظرفیت ها و سایز های مختلف میباشد

برای اطلاع از قیمت های ** قطعات مختلف خط تولید دستگاه ظروف یکبارمصرف *** با شماره زیر در تماس باشید

 

گروه صنعتی بهساز پلیمر 

09122203855

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

70 + = 76