معرفی گرانول پلی پروپیلن و تمامی نکات مربوط به آن

 

در مقاله قبلی از گروه آی تی بهساز پلیمر به بررسی گرانول پلی استایرن پرداخته بودیم در این مقاله به معرفی گرانول پلی پروپیلن و تمامی نکات مربوط به آن میپردازیم … تا انتها همراهمان باشید. 

همانطور که میدانید در پلیمر ها ساختاری وجود دارد به نام گرانول ، همه گرانول ها از جمله مواد اولیه مورد نیاز در صنایع تولیدی محسوب میشود از میان انواع گرانول ها، میتوان به گرانول پلی پروپیلن PP اشاره نمود گرانول پلی پروپیلن یا همان گرانول PP نمونه بازری از گرانول های پلیمری میباشد که دارای ساختاری دانه دانه بوده و در تولید مواد پلاستیکی کاربردی میباشد . در واقع میتوان گفت گرانول PP نمایی حالت گوله ای دارد که در طی تولید مواد مختلف به شکل های مختلفی تبدیل میگردد . این نمونه از گرانول ها به جهت ساخت روکش کابل و سیم، تولید بطری و انواع قوطی و مخازن و … بسیار کاربردی میباشد. 

 

گرانول پلی پروپلین

گرانول پلی پروپلین

 

گرانول پلی پروپیلن چیست؟

گرانول پلی پروپیلن دارای ساختاری مانند گلوله شکل بوده که به صورت جامد نیمه بلورین میباشد. این نوع گرانول از مونومر پایه اشباع نشده پلی پروپیلن تشکیل شده است . گرانولی که از پلیمریزاسیون پروپلین خالص ساخته شود ، گرانول PP نساجی یا پروپیلن هموپلیمر نامیده میشود. همچنین گرانولی که از پلیمریزاسیون پلی پروپیلن به همراه با کومونور اتیلن تشکیل شود گرانول PP شیمیایی یا پروپیلن کوپلیمر نامیده میشود. گرانول کوپلیمر هم به دو قسمت تقسیم بندی میشود :

  • رندوم 
  • دسته بندی 

 

ویژگی های گرانول پلی پروپیلن 

به طور قطع یقین میتوان گفت ویژگی های بارز این نوع گرانول ها سبب شده تا این مواد شیمیایی در صنعت های مختلف دارای کاربرد های گسترده ای باشد . گرانول های پلی پروپیلن در مقایسه با سایر گرانول ها دارای قیمت پایین تری باشد . این نوع مواد پلیمری بسیار سبک میباشد و در برخی از کاربرد ها به شکل مخصوص مورد استفاده قرار میگیرد ، دارای انعطاف پذیری بالایی بوده و دارای خواص فیزیکی و شیمی متغیری میباشد. 

 

دسته بندی اصلی گرانول های پلی پروپیلن PP ( براساس ساختار ) 

گرانول PP نساجی یا پروپیلن هموپلیمر

این نوع گرانول PP   از پلیمریزاسیون مونومر پروپیلن بتنهایی ساخته میشود. از نظر خاصیت فیزیکی و مکانیکی تفاوت پروپیلن هموپلیمر با پروپیلن کوپلیمر ، در مقاومت ضربه ای آن ، استحکام کششی آن و سختی آن میباشد. پروپیلن هموپلیمر علاوه بر اینکه دارای استحکام کششی و سختی بالاتری به نسبت به پلی‌پروپیلن کوپلیمر دارد، اما نقطه ضعف آن ، مقاومت ضربه ای آن میباشد. حقیقتا پلی پروپیلن هموپلیمر همواره شکننده تر از پلی‌پروپیلن کوپلیمر میباشد. این عیب و ضعف آن اغلب در دماهای پایین و علی الخصوص زیر صفر درجه خود را نشان میدهد. بدین جهت استفاده از پلی‌پروپیلن هموپلیمر در تولید قطعات تزریقی که در معرض دمای پایین و ضربه قرار میگیرند ، شدیدا محدود است . برای از بین بردن این ضعف به وجود آمده  ، مونومر اتیلن را در هنگام انجام فرآیند پلیمریزاسیون به پروپیلن تزریق میکنند.

 

گرانول PP شیمیایی یا پروپیلن کوپلیمر

گرانول PP شیمیایی یا پروپیلن کوپلیمر از پلیمریزاسیون پروپیلن بهمراه کومونومر اتیلن ساخته میشود. پروپیلن کوپلیمر دارای مقاومت ضربه ای بالاتری به نسبت به پلی‌پروپیلن هموپلیمر دارا میباشد.  

برای مطالعه بیشتر : دستگاه گرانولساز و بازیافت گرانول 

 

انواع گرانول پلی پروپیلن براساس موارد مصرف آن ها

در بالا به بررسی گرانول های پلی پروپیلن براساس ساختار پرداخته بودیم … در این قسمت نیز میخواهیم بر اساس موارد مصرف و کاربرد آن ها بپردازیم. در کل گرانول پلی پروپیلن بر اساس موارد مصرف آن در شش گروه طبقه بندی میشوند. 

 

گروه اول : گرانول پلی پروپیلن تزریقی (Injectoin Molding):

میتوان گفت بیشترین مصرف PP در این دسته قرار میگیرد که شامل تولید لوازم الکتریکی و الکترونیکی ، لوازم خانگی ، صنایع دسته بندی ، صنعت خودرو ، تجهیزات و وسایل پزشکی قابل استریل ، چمدان و اسباب بازی و … میباشد.  

 

گروه دوم : گرانول پلی پروپیلن الیاف (Fibres) :

این گروه از گرانول در رتبه دوم مصرف پلی پروپیلن قرار دارد . اینن نوع از پلی پروپیلن ها در صنایع نساخی به صورت الیاف و نخ یک سره در ظرافت های گوناگون در بازار عرضه میشود که موارد مصرف آن شامل طناب ، منسوجات بی بافت ، پارچه های پرده ای و بهداشتی و داخل خودرو و نوارهای باند پیچی و … میباشد. 

 

گروه سوم : گرانول پلی پروپیلن بادی (Blow Molding) :

از این گرید اغلب در تولید مخازن و قوطی و بطری ها مورد استفاده قرار میگیرد. 

 

گروه چهارم : گرانول پلی پروپیلن فیلم و شیت (Sheet/Film) :

فیلم های گرافیک و چاپ ، شیت های بسته بندی ، بسته بندی مواد غذایی به همراه حرارت ، از تولیدات این گروه میباشد. 

 

گروه پنجم : گرانول پلی پروپیلن پایپ (Pipe) : 

این گروه از گرانول پلی پروپیلن‌ها در صنایعی نظیر تولید لوله های آب و فاضلاب و لوله های انتقال آب گرم کاربرد داشته و در تولید کابل و سیم از محصولات این گروه میباشد. 

 

گروه ششم : گرانول پلی پروپیلن روکش و محافظ (Extrusion Coating) :

این قسمت از پلی پروپیلن ها رفته رفته جایگزین پلی اتیلن سبک LDPE  خواهد شد .

 

مزایا و معایب گرانول های پلی پروپیلن 

پلی پروپیلن دارای مشخصات برجسته ای به نسبت سایر پلیمر ها دارد . پلی پروپیلن پس از پلی اتیلن ، پر مصرف ترین ترموپلاستیک مصرفی جهان میباشد که به شکل پودر از پتروشیمی خارج میشود اما به علت دردسر هایی که در تولید ایجاد میکند ( مانند مسائل نظافتی و بهداشتی و … ) آن را به صورت گرانول تبدیل میکنند. مزایای استفاده از گرانول PP جهت تولید محصولات پلاستیکی به نسبت حالت پودری شکل آن ، در متنوع تر بودن انواع تولیدات و افزایش کارآیی آن هاست. از طرف دیگر هم باعث کاهش هزینه های اولیه تولید این محصولات میگردد . 

 

مزایا 

1 ) قیمت به نسبت ارزان منومر پروپیلن در مقایسه با سایر منومرهای پلیمر ها 

2 ) قیمت پایین پروپیلن در مقایسه با سایر پلیمر ها 

3 ) وزن مخصوص و سبک پلی پروپیلن

4 ) انعطاف پذیری و طیف گسترده تولید پلی پروپیلن با خصوصیات فیزیکی و شیمیایی متغیر 

5 ) افزایش کاربردهای جدید و بهبود خواص گرید های تولید شده جدید 

6 ) افزایش کاربرد پلی پروپیلن در تجهیزات و وسایل پزشکی و توسعه کاربرد های پلی پروپیلن گرید خاص 

7 ) افزایش مصرف پلی پروپیلن به شکل آلیاژ با سایر پلیمر ها 

8 ) جایگزینی پلیمرهایی نظیر PE ،  PS و … با پلی پروپیلن PP

 

معایب 

1 ) پلی پروپیلن دارای ضریب انبساط حرارتی بالایی بوده که کاربردهای دما را محدود مینماید.

2 ) دارای حساسیت و تخریب نسبت به تابش پرتوهای ماورای بنفش میباشد. 

3 ) پلی پروپیلن دارای مقاومت کمتری به نسبت حلال های کلر و آروماتیک دارد.

4 ) پلی پروپیلن به شدت قابل اشتعال میباشد. 

5 ) پلی پروپیلن تمایل به اکسید شدن در هوای آزاد دارد. 

 

ضمن تشکر از مطالعه مقاله فوق امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد … جهت هرگونه سوال میتوانید همه روزه با کارشناسان ما در تماس باشید

لیست قیمتهای مختلف قطعات مختلف خط تولید دستگاه ظروف یکبارمصرف

گروه صنعتی بهساز پلیمر با بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه ساخت ماشین آلات خط تولید ظروف یکبار مصرف فعالیت داشته و آماده ارائه و فروش دستگاه ظروف یکبار مصرف  در ظرفیت ها و سایز های مختلف میباشد

برای اطلاع از قیمت های ** قطعات مختلف خط تولید دستگاه ظروف یکبارمصرف *** با شماره زیر در تماس باشید

 

گروه صنعتی بهساز پلیمر 

09122203855

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

73 − 65 =