کاربرد پلاستیک در صنایع مختلف | صنعت ساختمان سازی

پلاستیک ها چندین سال است که در همه جنبه های زندگی بشر مشاهده میشود ، برخی افراد از پلاستیک ، صرفا مضرات کیسه های پلاستیکی تجزیه ناپذیر را شنیده اند ، اما حقیقتا کاربرد پلاستیک در صنایع مختلف بسیار فراتر از حد تصور ما میباشد. انواع صنایع مختلف به گونه ای با پلاستیک گره خورده است که میتوان گفت بدون حضور پلاستیک ، تمام دستگاه ها خاموش میشوند و کارخانه های وابسته به این صنایع به کل منحل میشوند. بخاطر همین موضوع ، تعداد افراد زیادی بسمت ارائه خدمات تزریق پلاستیک روی آورده اند . زیرا تهیه مایحتاج صنایعی که تولید شان وابسته به پلاستیک است ، منجر به افزایش سود دهی شده است. 

از پلاستیک ها در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد ، صنایعی نظیر کشاورزی ، صنعت هوا و فضا و هوا پیمایی ، صنعت ساختمان سازی ، صنعت خودروسازی و … که در این مقاله از گروه آی تی بهسازان پلیمر به بررسی کاربرد پلاستیک در صنعت ساختمان سازی میپردازیم …. تا انتها همراهمان باشید:

کاربرد پلاستیک در صنایع مختلف | صنعت ساختمان سازی

کاربرد پلاستیک در صنایع مختلف | صنعت ساختمان سازی

میتوان گفت پلاستیک جزو متنوع ترین ماده در جهان میباشد، کافیست به زندگی روزمره خود و استفاده های متنوع از پلاستیک نگاهی بیندازیم . امروزه صنعت پلاستیک دستخوش تغییرات و پیشرفت های بسیاری شده و صنایع زیادی بخاطر راندمان بالا ، در مقابل عواملی مانند وزن ، دوام ، مقاوم در مقابل خوردگی و پوسیدگی ، خاصیت عایق پذیری آن و … استفاده از آن را مقرون به صرفه میدانند .

کاربرد های پلیمر در صنعت ساختمان سازی

1 ) بتن و کامپوزیت های سیمانی

2 ) به صورت قطعات لاستیکی و پلاستیکی

3 ) چسب درزگیر و رنگ و پوشش

4 ) پروفیل درب و پنجره

5 ) عایق های حرارتی و صوتی و رطوبتی

6 ) لوله و اتصالات پلیمری انتقال آب و فاضلاب و …

 

طبق آمار در حال حاضر استفاده از پلاستیک در صنعت ساختمان سازی ، جایگاه دوم پس از صنعت بسته بندی را در اختیار دارد . جمعیت جهان در حال حاضر عددی بیش از هفت میلیارد میباشد تأمین مسکن برای این جمعیت نیازمند از میان بردن منابع و انرژی زیاد میباشد. درصورتیکه بکارگیری از روش های نوین یعنی استفاده از پلاستیک ها ، جهت کاهش مصرف انرژی جایگزین نشده بودند ، تمامی انرژی زمین در مصارف ساختمانی مصرف میشد.

 

 

کاربرد پلاستیک در صنایع مختلف | صنعت ساختمان سازی

کاربرد پلاستیک در صنعت ساختمان سازی

مزایای استفاده از پلاستیک در صنعت ساختمان سازی

بکارگیری از پلاستیک ها در صنایع ساختمان سازی ، منجر به حفظ انرژی طبیعی ، کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت زندگی و محافظت از محیط زیست میگردد. قطعات پلاستیکی علاوه بر طول عمر بالا ، کمتر نیاز به تعمیر و نگهداری هستند.

1 ) پلاستیک ها دارای طول عمر بالایی داشته و در برابر خوردگی مقاوم میباشند و همین خاصیت پلاستیک ، امکان استفاده در فریم پنجره ها و اتصالات لوله را با طول عمر ماندگاری بیشتر از 50 سال را میسر میسازد.

2 ) پلاستیک ها  کاملا عایق در مقابل سرما و گرما میباشند و حدود چهل درصد از مصرف انرژی طبیعی و ایجاد گازهای گلخانه ای در صنعت ساختمان سازی، مبحث گرمایش و سرمایشی است ، استفاده از ویژگی های عایق بودن پلاستیک، علاوه بر جلوگیری در هدر رفتن انرژی ، منجر به کاهش در هزینه ها و کاهش یافتن آلودگی صوتی میگردد.

3 ) پلاستیک ها سبک وزن میباشند و قطعات پلاستیکی اغلب در مقابل محصولات مشابه چوبی یا فلزی بسیار کم وزن میباشند و استفاده از نیروی کار زیاد تر و جرثقیل های بسیار بزرگ جهت حمل و نقل را میتوان بواسطه این مزیت حذف کرد. لازم به ذکر است مونتاژ و نصب این قطعات بسیار راحت تر بوده و از دیگر مزایای آن پلاستیک ها میتوان به انعطاف پذیری و شکل پذیری آن ها در مقایسه با قطعات تولید شده از فلز ، چوب و … اشاره نمود.

 

4 ) پلاستیک ها قابلیت بازیافت را داشته و البته لازم به ذکر است این موضوع برای همه پلاستیک ها مصداق نداشته ، زیرا اضافه نمودن برخی افزودنی ها جهن افزایش مقاومت پلاستیک نسبت به آتش ، ایجاد انعطاف پذیری و … منجر به از بین رفتن خاصیت بازیافت پلاستیک ها میگردد که همین موضوع برای محیط زیست بسیار مضر میباشد.

 

5 ) پلاستیک ها قابلیت استفاده جهت مصارف بهداشتی در ساخت خانه و بیمارستان ها را داشته و لوله های پلاستیکی جهت انتقال بهداشتی آب در ساختمان ها ایده آل میباشند. همچنین بکارگیری از سطوح پلاستیکی در ساختمان ، فرآیند نظافت را آسان میسازد.

 

6 ) از دیگر مزایای پلاستیک ها در ساختمان ، استفاده پلاستیک ها به علت مقاومت در برابر آتش میباشد. استفاده وسیع از pvc جهت ساخت انواع دستگاه اعلام حریق و سیستم های اطفا ، به علت خاصیت ذاتی pvc در مقابل آتش ، استفاده آن را در این صنعت بسیار گسترده تر نموده است.

 

7 ) از سایر تمایز های پلاستیک ، میتوان به ایجاد خلاقیت در ساخت و ساز با بکارگیری پلاستیک ها اشاره نمود.

 

8 ) خاصیت انعطاف پذیری و شکل پذیری پلاستیک ها این امکان را میدهد برای طراحی های نوین و ایجاد فضاهای مدرن از پلاستیک ، بیشتر از گذشته در صنعت ساختمان سازی استفاده نماییم

 

کاربرد پلاستیک در صنایع مختلف صنعت خودروسازی

کاربرد پلاستیک در صنعت خودروسازی

انواع پلیمر ها در ساخت و ساز :

 

PVC : 

تولید پلیمر PVC ، نسبت به سایر مصالح ساختمانی ، سرعت تولید بسیار بالایی داشته و PVC در ساخت لوله ها و پروفیل درب و پنجره ، پنل های روکش سقف و کف ، بلوک های عایق صوتی و حرارتی به شیوه تزریق و اکستروژن مورد استفاده قرار میگیرد . با توجه به این که عایق بسیار خوبی میباشد، در ساخت قطعاتی نظیر کابل و روکش سیم از PVC مورد استفاده قرار میگیرد. پلیمر PVC را میتوان در انواع نرم و سخت در صنعت ساختمان سازی بکار برد . از خواص پلیمر پی وی سی میتوان به طول عمر بالا و سختی بالا، پایدار در مقابل شعله و پوسیدگی ، مقاومت در مقابل خوردگی آب و هوا زدگی ، وزن پایین و سادگی در ساخت و مونتاژ اشاره نمود.

اکرلیک : 

این پلیمر جهت استفاده برای لوازم سرویس های بهداشتی و حمام، ظروف بهداشتی ، روشنایی و چراغ ها ، انواع چسب ها و … میباشد. از خاصیت این پلیمر میتوان به شکل پذیری و انعطاف، مقاومت بالا ، پایداری در مقابل مواد شیمیایی و هوا ، ظریب انبساز بالا اشاره نمود.

پلی اتیلن سنگین :

قابل استفاده برای تولید انواع سطل ، لگن روشویی و ظرف شویی ، بطری و … به دو شیوه تزریق و بادی قابل استفاده میباشد. از خصوصیات این پلیمر میتوان به شکل مومی بودن آن ، سختی زیاد ، مقاومت نسبت به ترکیبات شیمیایی نام برد. 

 پلی استایرن : 

یکی از موضوعاتی که امروزه در صنعت ساختمان سازی به آن توجه ویژه ای میشود ، جلوگیری از هدررفت انرژی و ایزوله کردن ساختمان ها میباشد. فوم پلی استایرن یا یونولیت ، ماده ای عایق پلاستیکی سفید رنگ میباشد که برای عایق کردن ساختمان ها از آن استفاده میشود. از کاربرد های رایج پلی استایرن ، بکارگیری آن در سقف ساختمان میباشد. عایق پلی استایرن مقاوم به رطوبت میباشد. از خصوصیات این پلیمر میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

1 ) قابلیت بازیافت 

2 ) پایداری 

3 ) مقاومت بالا نسبت به گرما 

4 ) جاذب پایین آب 

پلی اتیلن : 

از کاربرد های این پلیمر در ساخت انواع مخزن های آب ، لوله های آب و فاضلاب ، کابل های عایق اشاره نمود. 

از خصوصیات این پلیمر میتوان به خاصیت جمع شوندگی آن ، سبک وزنی آن ، قابلیت اتصال بسیار محکم ، پایداری شیمیایی و انعطاف پذیری و مقاوم در مقابل نور خورشید و دارا بودن خصوصیات هیدرولیکی بسیار مناسب ، انبساط حرارتی بالا و مقاومت در برابر پوسیدگی و سایش و ضربه و … میتوان اشاره نمود.

کاربرد پلاستیک در صنایع مختلف

کاربرد پلاستیک در صنایع مختلف

ضمن تشکر مطالعه مقاله فوق، امیدواریم برایتان مفید واقع شده باشد و توانسته باشیم اهمیت پلاستیک ها در صنعت ساختمان سازی را برایتان بازگو نماییم … جهت هر گونه سوال با کارشناسان ما در تماس باشید. 

🛑دستگاه ها و خط تولید های ساخت گروه صنعتی بهساز پلیمر 🛑

✅ سازنده و تولید کننده تجهیزات گازگیر، میکسر، مکنده مواد و گیربکس اکسترودر و سیلندرمارپیچ

✅سازنده و تولید کننده تجهیزات و ماشین آلات صنایع پلاستیک (ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و گیاهی )

✅ دستگاه تولید ورق ژئومبران و دستگاه تولید ورق استخر کشاورزی

✅دستگاه تولید سینی نشا و شانه میوه

دستگاه گرانولساز مواد   PP.PE.PS.ABS.PET رشته ای تک و دو مرحله     عدسی . واتر رینگ . هوا خشک

✅سازنده دستگاه تولید ورق PP و PS و ABS و PE وPET

اکسترودر تک مارپیچ PS.PP.PE و اکسترودر دومارپیچ موازی پارالل

✅دستگاه تولید درب لیوان یکبار مصرف کاغذی، قهوه ، اسپرسو، پنیر و ماست شفاف PET

 

لیست قیمتهای مختلف دستگاه ها و تجهیزات و ماشین آلات صنایع پلاستیک 

گروه صنعتی بهساز پلیمر با بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه ساخت ماشین آلات صنایع پلاستیک و گرانوساز فعالیت داشته و آماده ارائه و فروش دستگاه ظروف یکبار مصرف  در ظرفیت ها و سایز های مختلف میباشد

برای اطلاع از قیمت ** دستگاه ها و تجهیزات و ماشین آلات صنایع پلاستیک*** با شماره زیر در تماس باشید

 

گروه صنعتی بهساز پلیمر 

09122203855

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 79 = 89