کاربرد پلاستیک در صنایع مختلف | صنعت خودروسازی

پلاستیک ها چندین سال است که در همه جنبه های زندگی بشر مشاهده میشود ، برخی افراد از پلاستیک ، صرفا مضرات کیسه های پلاستیکی تجزیه ناپذیر را شنیده اند ، اما حقیقتا کاربرد پلاستیک در صنایع مختلف بسیار فراتر از حد تصور ما میباشد. انواع صنایع مختلف به گونه ای با پلاستیک گره خورده است که میتوان گفت بدون حضور پلاستیک ، تمام دستگاه ها خاموش میشوند و کارخانه های وابسته به این صنایع به کل منحل میشوند. بخاطر همین موضوع ، تعداد افراد زیادی بسمت ارائه خدمات تزریق پلاستیک روی آورده اند . زیرا تهیه مایحتاج صنایعی که تولید شان وابسته به پلاستیک است ، منجر به افزایش سود دهی شده است. 

از پلاستیک ها در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد ، صنایعی نظیر کشاورزی ، صنعت هوا و فضا و هوا پیمایی ، صنعت ساختمان سازی ، صنعت خودروسازی و … که در این مقاله از گروه آی تی بهسازان پلیمر به بررسی کاربرد پلاستیک در صنعت خودروسازی میپردازیم …. تا انتها همراهمان باشید:

 

صنعت خودروسازی

صنعت خودروسازی

صنعت خودروسازی در آستانه یک انقلاب میباشد و صنعت پلاستیک نیز نقش بسیار مهمی را در پیشبرد آن ایفا مینماید. پلاستیک ها بخاطر خواص مکانیکی بالا و ظاهر مطلوب و امکان رنگ دهی به صنایع مختلف راه پیدا کرده اند. امروزه ، بکارگیری از پلاستیک در ماشین ها به صورت عمده برای بهره وری بالاتر خودرو ها بوسیله کاهش وزن آن ها مورد استفاده قرار میگیرد که منجر به افزایش دوام ، مقاومت در مقابل خوردگی ، سختی و انعطاف پذیری در طراحی ، خاصیت ارتجاعی ، عملکرد بالا و کاهش هزینه در صنعت خودرو سازی میگردد.

 

صنعت خودروسازی

صنعت خودروسازی

 

در هر خودرو به طور میانگین به 150 کیلوگرم پلاستیک و کامپوزین پلاستیک و متقابلا 1200 کیلوگرم آهن و استیل مورد استفاده قرار میگیرد و با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی ، استفاده از پلاستیک ها در ساختار خودرو همواره در حال رشد میباشد. صنعت اتومبیل سازی از کامپوزیت های پلیمر مهندسی شده و پلاستیک ها ، تحت عنوان دومین متریال کلاس خودرویی ، بالاترین استفاده را بعد از فلزات و آهن دارا میباشد.  در پی رشد چشمگیر قطعات پلاستیکی در صنعت خودرو سازی ، مزایای استفاده از پلاستیک ها تغییر نموده است ، هزینه های نصب بخاطر قابلیت تولید پلاستیک به صورت قطعات با هندسه پیچیده ، مقرون به صرفه شده است . قطعات پلاستیکی ، جایگزین چندین قطعه با مواد تشکیل دهنده متفاوت شده اند که اتصالات یک پارچه و مونتاژ آسان را فراهم میآوردند.

در کل میتوان گفت با یک بررسی سطحی هر ماشین ای میتوان دریافت که پلاستیک ها در ساخت فضای داخلی و بیرونی آن نظیر سپر ها ، درب ها ، حفاظ های ایمنی ، پنجره ها و ، چراغ ها و آینه بغل و دستگیره ها نقش اساسی را ایفا نموده اند.

پلاستیک ها در طراحی اتومبیل ، کمک شایانی در اختراعات متعدد در زمینه امنیت ، کارآیی و مصرف بهینه سوخت داشته است. اما همواره مستلزم تحقیق و ارتقا پیوسته میباشد . اکثر متخصصان و کارشناسان خودرو ساز بر این نظر هستند که آسان ترین و کم هزینه ترین راه جهت کاهش مصرف انرژی و آلودگی ماشین آلات ، کاهش وزن اتومبیل میباشد و بر اساس تحقیقات انجام شده که حاکی از آن است که در هر ده درصد کاهش وزن خودرو ، پنج تا هفت درصد در کاهش مصرف سوخت موثر میباشد . نتیجتا به ازای هر کیلوگرم کاهش وزن ماشین ، پتانسیل کاهش انتشار کربن دی اکسید تا 20 کیلوگرم بووجود خواهد آمد و در کل ، استفاده از متریال های سبک وزن در خودرو واجب و نیاز مشترک همه ما میباشد.

صنعت پلاستیک نقش بسزایی در حمایت از صنعت اتومبیل سازی دارد ، مهندسازان خودروسازی در تلاشند تا به کمک استفاده از پلاستیک ها ، سایر سیستم های خودرو را بهینه سازی نمایند. یکپارچه سازی قطعات بادی و تزریق جهت ارائه محصول بهتر بدون احتیاج به مونتاژ ، هزینه های بالای استفاده از فلزات را حذف نموده است.

4 حوزه بسیار مهم در زمینه تحقیق و توسعه پلاستیک در صنعت خودروسازی میباشند که عبارتند از :

صنعت خودروسازی

صنعت خودروسازی

1 ) فضای داخلی

2 ) بدنه و فضای خارجی

3 ) شاسی و انتقال قدرت

4 ) قدرت سازی

1 ) فضای داخلی

پلاستیک ها در ساختار داخلی خودرو برای افزایش زیبایی فضا و ایمنی مورد استفاده قرار میگیرد.  برای ساخت بیشتر اجزای داخلی خودرو مانند کنسول ، تریم داخلی ، آینه بغل ها ، زیر پایی ، کفی ها و … از پلاستیک استفاده میشود. قابلیت چشمگیری پلاستیک ها ، طراحی فضای داخلی را روز به روز چشمگیر تر و مطلوب تر نموده است.

 

2 ) بدنه و فضای خارجی

از سپر تا پنل های بدنه خودرو تماما با پلاستیک ساخته شده است.

 

3 ) شاسی و انتقال قدرت

تحقیقات در این زمینه بر روی قطعاتی که تولید کننده و انتقال دهنده قدرت مانند شاسی اصلی و قطعات متحرک متمرکز است، میباشد. یافتن راه های جدیدی جهت بهینه سازی ایمنی و مصرف سوخت ، از اقدامات مربوط به بکارگیری از پلاستیک در قسمت شاسی و انتقال قدرت میباشد.

 

4 ) سبک سازی

رینگ های جدید و فوق العاده سبکی که در سال های اخیر در بازار عرضه شده است، از مواد پلاستیکی ساخته شده است. همچنین امروزه ، استفاده از مواد پلی پروپیلن بجای فلزات در صنعت خودروسازی ، تاثیر بسیار مهمی در کاهش وزن خودرو داشته است. با کاهش دادن وزن خودرو ، بهبود سیستم عملکرد و جلوگیری از تصادفات جانی، بهبود امنیت عابرین پیاده ، از مثال هاییست که  کاربرد مثبت استفاده از پلاستیک ها میباشد.

🛑دستگاه ها و خط تولید های ساخت گروه صنعتی بهساز پلیمر 🛑

✅ سازنده و تولید کننده تجهیزات گازگیر، میکسر، مکنده مواد و گیربکس اکسترودر و سیلندرمارپیچ

✅سازنده و تولید کننده تجهیزات و ماشین آلات صنایع پلاستیک (ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و گیاهی )

✅ دستگاه تولید ورق ژئومبران و دستگاه تولید ورق استخر کشاورزی

✅دستگاه تولید سینی نشا و شانه میوه

دستگاه گرانولساز مواد   PP.PE.PS.ABS.PET رشته ای تک و دو مرحله     عدسی . واتر رینگ . هوا خشک

✅سازنده دستگاه تولید ورق PP و PS و ABS و PE وPET

اکسترودر تک مارپیچ PS.PP.PE و اکسترودر دومارپیچ موازی پارالل

✅دستگاه تولید درب لیوان یکبار مصرف کاغذی، قهوه ، اسپرسو، پنیر و ماست شفاف PET

 

لیست قیمتهای مختلف قطعات مختلف خط تولید دستگاه ظروف یکبارمصرف

گروه صنعتی بهساز پلیمر با بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه ساخت ماشین آلات صنایع پلاستیک و گرانوساز فعالیت داشته و آماده ارائه و فروش دستگاه ظروف یکبار مصرف  در ظرفیت ها و سایز های مختلف میباشد

برای اطلاع از قیمت ** خط تولید دستگاه ظروف یکبارمصرف پلاستیکی *** با شماره زیر در تماس باشید

 

گروه صنعتی بهساز پلیمر 

09122203855

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 2 =