گازگیری از جمله عوامل اصلی در کیفیت نهایی قطعات پلاستیکی میباشد . پلاستیک ها در طی فرآیند تولید در پتروشیمی ، حمل و نقل و انبارداری ، مقداری رطوبت جذب کرده و در کل میتوان گفت همه پلیمر ها با توجه به شرایط محیطی ، دارای درصد متفاوتی رطوبت بوده و چنانچه رطوبت گرانول گرفته نشود ، کیفیت محصول نهایی کاهش میابد.  بیشتر تولید کنندگان قطعات پلاستیکی با فرآیند گازگیری آشنا میباشند و از تاثیرات بد گازگیری بی کیفیت اطلاع دارند.   در این مقاله از گروه آی تی بهساز پلیمر به بررسی فرآیند گازگیری مواد پلاستیک میپردازیم … تا انتها همراهمان باشید.

فرآیند گازگیری مواد پلاستیک چیست؟

قبل از آن که به بررسی  فرآیند گازگیری مواد پلاستیک و دستگاه تزریق بپردازیم ، به سوال گازگیر مواد پلاستیک و دستگاه تزریق چیست پاسخ میدهیم ، مواد پلاستیکی در 2 نوع کلی تولید میشوند ، 1 ) پلاستیک های رطوبت گیر و 2 ) پلاستیک های رطوبت زدا

پلاستیک های رطوبت زدا همانند پلی پروپیلن ، فقط در سطح خود رطوبت را نگه داشته و هیچ گونه رطوبتی را به داخلشان نفوذ نمیکنند و یک دستگاه خشک کن ساده میتواند این رطوبت را از سطح پلاستیک های رطوبت زدا برطرف نمود.

پلاستیک های رطوبت گیر مانند پلی استر پت ، تمایل بسیاری به جذب و نگهداری رطوبت در داخل خود داشته و بایستی حتما قبل از تزریق، رطوبت آن ها گرفته شود.

حال به سوال اصلی که گازگیر و رطوبت گیر دستگاه تزریق و پلاستیک چیست ؟ پاسخ میدهیم .

گازگیر پلاستیک همان وسیله ای میباشد که کار خشک کردن پلاستیک و خروج رطوبت از میان آن را انجام میدهد . گازگیری یا رطوبت گیری نا مناسب میتواند منجر به کاهش خاص مکانیکی نظیر مقاومت ضربه ای ، مقاومت کششی ، اثرات نامطلوب در ظاهر قطعه تولیدی شود.

 

گازگیری مواد پلاستیک

اهمیت خشک کردن پلاستیک ها :

از جمله مزایای پلاستیک ها ، نسبت به فلزات ، مقاومت مناسب آن ها در مقابل رطوبت و زنگ زدگی و خوردگی میباشد. از جمله اثرات منفی رطوبت گیری نامناسب و مشکلات رایج خشک کردن نامناسب اغلب پلیمر ها نظیر پلی آمید و پلی کربناب و پلی اولفین ها ، به شرح زیر میباشد:

1 ) سطح ظاهری آن

تبخیر آب در داخل گرانول در اثر ذوب مواد پلاستیکی ، به حباب تبدیل شده و منجر به خرابی سطح ظاهری این قطعه میگردد. این اثرات منفی به شکل زیر نمایان میشود :

 ***** رگه های براق در سطوح

 ***** انواع لک ها

 ***** حباب های داخلی

 ***** نواقص ظاهری ( نظیر حفره … )

 2 ) خاصیت فیزیکی و مکانیکی

رطوبت میتواند منجر به افت خاصیت فیزیکی و مکانیکی در پلیمر گردد و حباب های ایجاد شده از رطوبت میتواند باعث ایجاد حفره در داخل قطعه شود و رطوبت همچنان میتواند باعث کاهش در وزن مولکولی به علت پدیده هیدرولیز گردد.

کاهش خواص فیزیکی به صورت های زیر رخ میدهد :

 *****  کاهش مقاومت ضربه ای

 ***** کاهش مقاومت کششی و کاهش در ازدیاد طول

 برای پلاستیک هایی نظیر پلی کربنات و پلی استر که دارای مقاومت ضربه ای بسیار مهم میباشند ، رطوبت گیری و خشک کردن بسیار با اهمیت است

اجزای تشکیل دهنده دستگاه گازگیر 

گازگیر و رطوبت گیر پلاستیک که اصطلاحا گازگیر تزریق پلاستیک نامیده میشود از اجزای زیر تشکیل شده اند :

 ***** چرخ خشک کن

 ***** صفحه خشک کن

 ***** قیف رزین

 ***** مدار هوا 

 ***** مدار تفکیک

 ***** فن خنک کننده 

 ***** بویلر

 ***** هیتر جریان هوا

 ***** فیلتر بازسازی

عوامل موثر در رطوبت موجود در پلاستیک ها 

مقدار رطوبتی که پلیمر جذب میکند به عوامل مختلفی بستگی دارد. اولین عامل آن ، نوع پلیمر میباشد، بطوریکه هر نوع آن دارای مشخصات جذب خاص خود را میباشد. بعضی از پلاستیک ها تمایل زیادی به جذب رطوبت داشته و لذا رطوبت بیشتری نسبت به سایر مواد جذب میکند. لازم به ذکر است علاوه بر این که هر پلاستیک ، مشخصه جذب رطوبت خاص خود را داشته، بلکه هر گریدی از یک نوع پلیمر نیز میتواند مشخصات جداگانه ای داشته باشد. عواملی نظیر شرایط آب و هوایی و یا رطوبت در هوا ، همچنین درجه حرارت هوای محیط نیز بر میزان جذب رطوبت موثر میباشد. 

عوامل موثر در خشک کردن : 

متغیر هایی که در خارج نمودن رطوبت یا خشک موثر میباشند، شامل موارد زیر میباشند: 

 1 : طبیعت پلیمر 

2 : خشکی هوا 

3 : درجه حرارت هوا و گرانول ها 

4 : مدت زمان که پلیمر ها در معرض هوا قرار میگیرند. 

به همین خاطر ، در گازگیر هایی که بر روی دستگاه نصب میشوند، بایستی محاسبه بشه تا زمان رسیدن به سیلندر، عمل خشک کردن صورت گیرد و چنانچه این زمان کافی نباشد در خارج قیف گازگیر ، ابتدا گازگیری انجام و بخشی از تایم باقی مانده در گازگیر روی دستگاه انجام شود.

معرفی انواع دستگاه گازگیر پلاستیک

مدل های متفاوتی از دستگاه گازگیر پلاستیک وجود دارند که هر یک برای کاربرد خاصی طراحی شده اند. در ادامه به انواع گازگیر های دستگاه تزریق پلاستیک را بررسی میکنیم:

گازگیر و رطوبت گیر پلاستیک ساده

در این نوع از دستگاه های گازگیر ، رطوبت پلاستیک از طریق صفحات خشک کن و با استفاده از هوای گرم گرفته میشود. رطوبت استخراج شده هم به کمک قیف ها از دستگاه خارج شده و این دستگاه اغلب توانایی کمی برای استخراج رطوبت داشته و در ابعاد گسترده بایستی از نوع دو قلو آن استفاده کرد .

گازگیر و رطوبت گیر پلاستیک روتور 

دستگاه گازگیر پلاستیک روتور یکی دیگر از خشک کن ها میباشد که با تنظیم دستی نقطه شبنم ( * نقطه شبنم دماییست که در آن هوا با استفاده از بخار آب اشباع میشود و در واقع میتوان گفت با سرد کردن هوا در فشار ثابت ، به دمایی میرسیم که در آن هوا به وسیله بخار آب “حالت گاز آب مایع” اشباع شده که به آن دما، دمای نقطه شبنم میگویند.*)  کار میکند و اپراتور اجازه دارد تا نقطه شبنم را برطبق مواد پردازشی انتخاب نماید. علت نامگذاری این نوع گازگیر ، استفاده از روتور جهت ایجاد جریان هواست که میتواند تا 40% در مصرف انرژی نسبت به نوع سنتی صرفه جویی نماید. 

گازگیر و رطوبت گیر پلاستیک فشار پایین 

گازگیر فشار پایین نیز نوعی دیگر از دستگاه گازگیر پلاستیک است که با ایجاد خلا ، دمای نقطه جوش آب را از صد درجه به پنجاه و شش درجه سانتی گراد میرساند و رطوبت را در یک ششم زمان مورد نیاز گازگیر های سنتی ، از مواد خارج میکند. این نوع خشک کن ها علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه، باعث کاهش یافتن خطر تخریب مواد در اثر مجاورت با حرارت در مدت زمان طولانی را میشود. 

 

گازگیر و رطوبت گیر پلاستیک هوای فشرده 

نوعی از گازگیر های جمع و جور و سبک وزن میباشد که دقیقا مشابه گازگیر های خشک کن ، دو قلو طراحی شده با این تفاوت که به جای استفاده از جریان هوا ، از هوای فشرده استفاده میکنند. 

 

گازگیر و رطوبت گیر پلاستیک هوای گرم 

همانطور که از نام این نوع گازگیر و رطوبت گیر مشخص است، دستگاه گاز گیر پلاستیک هوای گرم با کمک جریان هوای گرم منجر به خروج رطوبت از سطح پلاستیک میگردد. اغلب از این مدل گازگیر ها برای موادی استفاده میشوند که در هوای سرد بوده و برای شروع پروسه نیازمند گرما میباشند. این نوع گازگیر به یک دمنده و بخاری مجهز بوده که جریان هوای گرم شده را به سمت مواد هدایت میکند. 

 

 

ضمن تشکر مطالعه مقاله فوق، امیدواریم برایتان مفید واقع شده باشد و توانسته باشیم اهمیت فرآیند گازگیری پلاستیک ها  را برایتان بازگو نماییم … جهت هر گونه سوال با کارشناسان ما در تماس باشید. 

🛑دستگاه ها و خط تولید های ساخت گروه صنعتی بهساز پلیمر 🛑

✅ سازنده و تولید کننده تجهیزات گازگیر، میکسر، مکنده مواد و گیربکس اکسترودر و سیلندرمارپیچ

✅سازنده و تولید کننده تجهیزات و ماشین آلات صنایع پلاستیک (ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و گیاهی )

✅ دستگاه تولید ورق ژئومبران و دستگاه تولید ورق استخر کشاورزی

✅دستگاه تولید سینی نشا و شانه میوه

دستگاه گرانولساز مواد   PP.PE.PS.ABS.PET رشته ای تک و دو مرحله     عدسی . واتر رینگ . هوا خشک

✅سازنده دستگاه تولید ورق PP و PS و ABS و PE وPET

اکسترودر تک مارپیچ PS.PP.PE و اکسترودر دومارپیچ موازی پارالل

✅دستگاه تولید درب لیوان یکبار مصرف کاغذی، قهوه ، اسپرسو، پنیر و ماست شفاف PET

 

لیست قیمتهای مختلف دستگاه ها و تجهیزات و ماشین آلات صنایع پلاستیک 

گروه صنعتی بهساز پلیمر با بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه ساخت ماشین آلات صنایع پلاستیک و گرانوساز فعالیت داشته و آماده ارائه و فروش دستگاه ظروف یکبار مصرف  در ظرفیت ها و سایز های مختلف میباشد

برای اطلاع از قیمت ** دستگاه ها و تجهیزات و ماشین آلات صنایع پلاستیک*** با شماره زیر در تماس باشید

 

گروه صنعتی بهساز پلیمر 

09122203855

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 50 = 57