آیا تابحال این سوال پیش آمده که نحوه تشخیص لاستیک از پلاستیک چگونه است؟

شاید تفاوت لاستیک و پلاستیک در نگاه اول ساده به نظر بیاید اما لاستیک ها اغلب تیره تر و منعطف تر هستند و از سوی دیگر پلاستیک ها اغلب سخت و رنگی میباشند ، در این مقاله از گروه صنعتی بهساز پلیمر به بررسی پلاستیک و لاستیک و راه های تشخیص آن ها از یک دیگر آشنا میکنیم.

 

لاستیک ها

این گونه از پلیمر ها مواد نرمی میباشند که در مقابل خوردگی و بریدگی مقاومت خوبی دارا میباشند بعلت خاصیت کشسانی بالایی که دارا میباشند در صنایع مختلفی مانند حمل و نقل و صنایع شیمیایی و برق و الکترونیک و … مورد استفاده قرار میگیرند. لاستیک ها در کل به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی میشوند.

لاستیک های طبیعی یا کائوچو ، همانگونه که از نامشان مشخص است از مواد طبیعی نظیر شیره درختان گرفته میشود و لاستیک های مصنوعی ، با پلیمریزاسیون مواد پتروشیمیایی متفاوت که به آن ها مونومر میگویند، تشکیل میشوند.

از کاربرد های آن ها میتوان به شیلنگ ها و لوله ها و تایر ماشین و تسمه ها و بسیار مواد دیگر اشاره کرد.

 

لاستیک ها

لاستیک ها

 

پلاستیک ها

پلاستیک ها اغلب از مواد خام طبیعی نظیر نفت و سلولز و گازوئیل تشکیل میشوند. این مواد به علت شکل پذیری راحت ، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرند در کل به دو دسته کلی تقسیم بندی میشوند :

1 ) ترمو پلاست ها (پلاستیک های گرمانرم )

ترموپلاست ها ، پلاستیک هایی میباشند که در اثر حرارت نرم شده و در اثر از دست دادن حرارت سخت میشوند مانند نایلون .

2 ) ترموستات ها ( پلاستیک های گرما سخت )

ترموستات ها، پلاستیک هایی میباشند که برای اولین بار در اثر حرارت ، حالت پودری آن ها به قطعه ای یکپارچه تبدیل میشوند اما این قطعه ، به هیچ وجه توسط گرما ذوب نخواهد شد .

 

حال اطلاعات مختصری در مورد لاستیک و پلاستیک کسب نموده اید، به بررسی نحوه تشخیص پلاستیک از لاستیک میپردازیم ، تا انتها همراهمان باشید :

1 ) آزمایش خاصیت ارتجاعی آن :

چنانچه امکان کشش ماده ای پلیمری وجود داشته باشد، ماده پلیمری را مابین انگشت سبابه و انگشت شصت قرار دهید و در سمت مخالف بکشید، چنانچه تا حدود سه برابر طول آن کشیده و به حالت اولیه خود بازگشت، این ماده قطعا پلاستیک میباشد. 

 

2 ) آزمایش خاصیت برجهندگی : 

چنانچه ماده پلیمری به گونه ای باشد که امکان کشش آن وجود نداشته باشد ، از این آزمون برای تشخیص آن استفاده مینماییم. با یک چکش به صورت عمودی به ماده پلیمری ضربه وارد نمایید ، چنانچه بعد از برخورد چکش به ماده، چکش به عقب پرتاب شد، صد درصد آن ماده لاستیک میباشد. همچنین میتوانید این ماده را از فاصله 1.5 متری روی سطح سرامیکی پرتاب نمایید و چنانچه به سمت بالا پرتاب شد ، این ماده قطعا لاستیک میباشد. 

 

3 ) آزمایش مجاورت با حلال ها 

چنانچه ماده از نوع پلاستیک باشد ، هنگامی که در مجاورت حلال ها قرار بگیرد، متورم میشود. این بدین معناست که در دما های پایین، لاستیک ها خاصیت حلال پذیری داشته و اما در پلاستیک ها این اتفاق نمی افتد . در واقع میتوان گفت ، لاستیک ها درجه اتصالات پایینی داشته و به همین علت در مقابل حلال ها مقاومت پایینی داشته اما پلاستیک ها به علت درجه اتصال بالایی که دارا میباشند، در مقابل حلال ها مقاوم ترند ، بدین معنا که اجازه نفوذ حلال به درون خود را نمیدهند. 

 

4 ) آزمایش دانسیته و چگالی روی لاستیک ها 

نسبت جرم به حجم جسمی را چگالی یا دانسیته میگویند. در کل چگالی لاستیک ها از پلاستیک ها پایین تر بوده ، بدین علت که به لاستیک ها موادی افزوده میشود که دانسیته آن ها را کاملا دگرگون میکنند. 

 

🛑دستگاه ها و خط تولید های ساخت گروه صنعتی بهساز پلیمر 🛑

✅ سازنده و تولید کننده تجهیزات گازگیر، میکسر، مکنده مواد و گیربکس اکسترودر و سیلندرمارپیچ

✅سازنده و تولید کننده تجهیزات و ماشین آلات صنایع پلاستیک (ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و گیاهی )

✅ دستگاه تولید ورق ژئومبران و دستگاه تولید ورق استخر کشاورزی

✅دستگاه تولید سینی نشا و شانه میوه

دستگاه گرانولساز مواد   PP.PE.PS.ABS.PET رشته ای تک و دو مرحله     عدسی . واتر رینگ . هوا خشک

✅سازنده دستگاه تولید ورق PP و PS و ABS و PE وPET

اکسترودر تک مارپیچ PS.PP.PE و اکسترودر دومارپیچ موازی پارالل

✅دستگاه تولید درب لیوان یکبار مصرف کاغذی، قهوه ، اسپرسو، پنیر و ماست شفاف PET

 

لیست قیمتهای مختلف قطعات مختلف خط تولید دستگاه ظروف یکبارمصرف

گروه صنعتی بهساز پلیمر با بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه ساخت ماشین آلات صنایع پلاستیک و گرانوساز فعالیت داشته و آماده ارائه و فروش دستگاه ظروف یکبار مصرف  در ظرفیت ها و سایز های مختلف میباشد

برای اطلاع از قیمت ** خط تولید دستگاه ظروف یکبارمصرف پلاستیکی *** با شماره زیر در تماس باشید

 

گروه صنعتی بهساز پلیمر 

09122203855

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + = 21