معرفی گرانول پلی استایرن و تمامی نکات مربوط به آن

 

گرانول پلی استایرن

گرانول پلی استایرن

 

همه گرانول ها از جمله مواد اولیه مورد نیاز در صنایع تولیدی محسوب میشود از میان انواع گرانول ها، میتوان به گرانول PS ( پلی استایرن ) اشاره نمود که به شکل های مختلف در صنایع تولیدی استفاده میشود. گرانول های پلی استایرن برای امور مختلفی نظیر تولید ظروف یکبار مصرف ، بسته بندی های مواد غذایی و … مورد استفاده قرار میگیرند. با جمع آوری ضایعات آن نیز میتوان به صورت آسیابی و گرانول در آورد و مجددا تیز در تولید های مختلف از آن بهره مند شد

 

گرید های پلی استایرن 

سه نمونه از مهم ترین گرید های PS (پلی استایرن ) در زیر آمده است :

پلی استایرن چند منظوره ( GPPS ) : 

این نوع پلی استایرن ، به عنوان پلی استایرن کریستال شفاف نیز شناخته میشود ، یک ترمو پلاستیک بسیار شفاف ، سفت و سخت و به نسبت شکننده و اما کم هزینه میباشد که ساخته شده از مونومر استایرن میباشد. GPPS محصولی محکم بوده که به شکل قرص های ۵-۲ میلی متری تولید میشود

 

پلی استایرن مقاوم ( HIPS  ) 

این نوع پلی استایرن ، غالبا حاوی 5 الی 10 درصد لاستیک ( بوتادین ) میباشد و برای قطعاتی که نیازمند مقاومت زیاد در مقابل ضربه دارند ، مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع گرانول پلی استایرن در بازار صنعت پلاستیک با نام تجاری هایمپک شناخته میشود و دارای کیفیت و استاندارد لازم میباشد و در تولید انواع محصولات پلاستیکی کاربرد دارد

مرغوبیت بالا و استحکام زیاد گرانول پلی استایرن HIPS سبب شده در تولید یخچال و عایق ها و …. مورد استفاده قرار گرفته شود و همچنین در شرکت های تولیدی ظروف یکبار مصرف از این گرانول استفاده میشود که امروزه خواهان زیادی در بازار های داخلی و صادراتی در حجم بسیار بالا مورد استفاده قرار میگیرد.

 

پلی استایرن انبساطی (EPS)

پلی استایرن انبساطی ، شامل قرص ها یا دانه هایی است که حاوی دمنده ( اغلب پنتان ) میباشد. پلی استایرن منبسط یا فوم شده دارای مقاومت حرارتی ، مقاومت در مقابل ضربه و فرآیند پذیری خوبی برخوردار میباشد و برای تولید آن از دستگاه های مدرن استفاده میشود. پلی استایرن انبسازی از مخلوط شدن یک نمونه پلیمری که سفید رنگ است با یک عامل فوم کننده میکس شده حاصل میشود که با نام تجاری یونولیت شناخته میشود.

این گرانول در تولید بلوک پلاستو فوم سقفی مورد استفاده قرار گرفته که به عنوان عایق های صوتی حرارتی در ساختمان های گوناگون کاربرد دارد.

 

برای مطالعه بیشتر : دستگاه گرانولساز و بازیافت گرانول 

مزایا و معایب انواع گرانول های پلی استایرن

 

مزایا

هریک از محصول اولیه مورد استفاده در صنایع پلاستیک سازی از جمله گرانول پلی استایرن دارای مزایا و معایبی میباشند که بایستی به آن توجه نمود . از مزایای گرانول پلی استایرن میتوان در تولید محصولات مختلف و مقاومت بسیار بالای آن در مقابل فشار و ضربه اشاره نمود. شفافیت نوری ، جلا و برق ، قابلیت شکل دهی و انعطاف پذیری مناسب از سایر مزایای این گرانول ها محسوب میشود . از طرفی دیگر میتوان گفت انواع گرانول های پلی استایرن با قیمت مناسب در بازار ارائه شده است که به کاهش هزینه تولید نیز کمک شایانی میکند . مورد دیگری که میتوان عنوان کرد ، قطبیت گرانول های پلی استایرن کم بوده و میتواند به عنوان یک عایق خوب بکار گرفته شود. همچنین انواع پلی استایرن در مقابل حلال های مختلفی نظیر آب دارای مقاومت بالایی میباشد.

 

معایب 

علاوه بر کارآیی بالا انواع گرانول های پلی استایرن (PS) در تهیه محصولات مختلف ، این مواد نیز دارای ضعف و معایبی هم میباشند. از بین گرانول های پلی استایرن میتوان به مقاومت پایین آن در مقابل حرارت اشاره نمود. همچنین میتوان گفت گرانول های پلی استایرن در مقابل برخی مواد شیمیایی آسیب پذیر میباشند. ضعف اصلی گرانول پلی استایرن، شکنندگی آن میباشد ، پایداری کم در مقابل نور UV از دیگر معایب گرانول های پلی استایرن میباشد.


مطالعه بیشتر

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

45 + = 49