نایلون ها جز مصرفی ترین پلیمر های جهان میباشد و میتوان گفت جزو بزرگترین ضایعات پلاستیکی قرار گرفته است و کاربرد های بسیاری در صنعت بسته بندی دارا میباشد. در ارتباط با این سوال که نایلون چیست؟ میتوان گفت ، نایلون از گذشته تا کنون در موارد بسیاری ، کاربرد های فراوانی داشته که در این مقاله از گروه آی تی بهساز پلیمر به بررسی انواع نایلون و کاربرد های آن میپردازیم، تا انتها همراهمان باشید : 

Investigating types of nylon and its uses

نایلون ، نوعی پلیمر است ، اگر بخواهیم تعریفی مختصر در مورد پلیمر بیان کنیم، پلیمر ماده ای شیمیایی موثر و کارآمدی میباشد که از واحد هایی تکرار شونده و اجزای کوچکتری به نام مونومر تشکیل شده است ، در واقع میتوان گفت مونومر های تشکیل دهنده پلیمر ، یا اجزای تکرار شونده آن ، از طریق این آرایش ها به هم متصل میگردند. پلیمر ها به فراوانی در طبیعت یافت میشوند و اغلب آن ها ( بیشتر آن ها نه همگی ) از نفت خام بووجود میآیند. 

حال که با معنی و مفهوم پلیمر آشنا شدید، به بررسی نایلون که نوعی پلیمر است میپردازیم . نایلون ها که مونومر تشکیل دهنده آن ها نیتروژن میباشد، ویژگی هایی نظیر داشتن ضریب اصطکاک پایین ، بدین معنا که دیرتر دچار اصطکاک میشوند و مقاومت بالا در برابر ساییدگی میباشند. ویژگی دیگر نایلون ها ، در تولید الیاف مصنوعی به منظور تولید جوراب و البسه نیز استفاده میشوند.نایلون ها در الیاف مصنوعی ، توانایی جذب رطوبت به میزان حدود 10 درصد وزن خود میباشند.

امروزه از نایلون ها برای ساخت انواع گوناگون نایلون و سایر ظروف پلاستیکی رواج یافته است . در ایران، منظور از نایلون ، فیلم ها و نایلون هایی میباشند که بر پایه پلی اتیلن PE میباشند. این نوع نایلون ها در صنایع مختلف کاربرد های فراوانی دارند. از انواع نایلون میتوان به نایلون های ساختمانی ، نایلون های گلخانه ای ؛ نایلون شیرینک و استرچ اشاره نمود. در بازار جهانی ، نایلون به پلیمر هایی میگویند که دارای ساختاری پلی آمیدی میباشند.

 

بررسی انواع نایلون

بررسی انواع نایلون و کاربردهای آن

بررسی انواع نایلون و کاربردهای آن

تابحال این سوال برای شما پیش آمده است که از انواع مختلف نایلون چه میدانیم؟ چنانچه پاسخ این سوال را نمیدانید، با ما همراه باشید. نایلون ها دارای خصوصیاتی نظیر انعطاف پذیری ، استحکام کششی بسیار و درخشندگی با شفافیت میباشد. علاوه بر موارد ذکر شده ، دارای مقاومت بسیار خوبی در مقابل مواد شیمیایی مختلف نظیر اسید ها و باز ها و چروکیدگی دارا میباشند. نایلون ها ، تقریبا در همه چیز هایی که میبینیم یا میشنویم کاربرد دارد، نظیر چرخ دنده های ماشین ، مسواک ، بخیه جراحی و طناب و جوراب و انواع لباس های کشباف و انواع مختلف نایلون ها که در صنایع مختلف کاربرد دارند.

 

***** نایلون های ساختمانی

 

نایلون های ساختمانی

نایلون های ساختمانی

نایلون های ساختمانی اغلب برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد . نایلون عریض ساختمانی دارای کاربرد های متفاوتی میباشند نظیر کاور ساختمان ، بتون ریزی و فونداسیون و … که از مهمترین انواع آن پلاستیک عریض برای ساختمان میباشد که در ابعاد بسیار بزرگی تولید میگردد. نکته قابل توجه این است که پلاستیک های ساختمانی در چند کیفیت ارائه میشوند . از آنجا که مسائل بهداشتی در مبحث نایلون ساختمانی چندان اهمیت ندارد ، میتوانید جهت صرفه جویی در مخارج خود از نایلون های درجه دو و سه استفاده نمایید که از مواد بازیافتی ساخته میشوند.

 

***** نایلون شیرینگ

نایلون شیرینگ

نایلون شیرینگ

 

نایلون شیرینگ، نایلون هایی میباشد که اغلب در بسته بندی محصولات در رنگ ها و ابعاد مختلغ تولید میشوند. این نایلون ها از جنس پلی اتیلن میباشد. نایلون های شیرینگ بعد از حرارت دهی روی محصول به خوبی وکیوم میشوند و از آن در مقابل عواملی نظیر آلودگی محافظت میکند. بدین جهت اکثر تولیدی ها از این نایلون برای دسته بندی محصولات خود استفاده میکنند.

***** نایلون های گلخانه ای

 

نایلون های گلخانه ای

نایلون های گلخانه ای

از آنجا که در هر تصمیمی ، مبحث هزینه بسیار اهمیت دارد، چنانچه برای احداث گلخانه، بجای اسکلت فلزی از اسکلت پلاستیکی استفاده میشوند، هزینه ها بسیار کاهش میبابد و این محصول در انواع عرض ها و ضخامت ها ارائه میگردد که عریض ترین آن ، 14 متر میباشد. برای محصول گلخانه ای ، فاکتور های متفاوتی وجود دارد که بنا به سفارش مشتری متفاوت میباشند.

این فاکتور ها عبارتند از :

1 ) ثابت کننده یو وی :

این افزودنی ، نایلون را در مقابل اشعه ماورا بنفش یا UV محافظت میکند. علاوه بر این نیز مانع تخریب آن هم میگردد. همچنین منجر به افزایش استحکام و طول عمر نایلون های گلخانه ای میگردد.

 

2 ) افزودنی IR آی آر :

افزودنی آی آر در واقع به حفظ هرچقدر بیشتر اشعه مادون قرمز که منجر به گرمای گلخانه میشود، کمک میکند. اشعه مادون قرمز باعث گرمای گلخانه ای میگردد. برای رشد گیاهان مفید میباشد و به نوعی مانع از هد رفت انرژی است و منجر به افزایش طول عمر تجهیزات سرمایشی و گرمایی میگردد.

 

 3 ) افزودنی EAV :

این افزودنی مانع از خشک شوندگی و شکنندگی میگردد. در مناطقی با وزش باد زیاد ، بسیار موثر واقع میگردد. در واقع میتوان گفت منجر به افزایش استحکام و طول عمر نایلون میگردد.

 

4 ) فاکتور عرض :

چنانچه بخواهیم برای پوشش گلخانه ای از نایلون های کم عرض استفاده کنیم ، بخاطر نیاز به متراژ بیشتر ، بایستی این نایلون ها روی هم قرار بگیرند و به عبارتی بایستی با همدیگر ، همپوشانی داشته باشند. این مسئله زمان نصب نایلون ها را افزایش میدهد و برای رفع این مشکل ، بکارگیری از نایلون های عریض راه حل چاره است.

 

در نایلون های گلخانه ای از فیلتر های دیگری مانند سیستم های ضد مه یا Anty Fog ، روان کننده و ضد اشتعال و فرسایش و … نیز استفاده میشود.

 

***** نایلون یا سلفون ( پشت چسب دار ) : 

نایلون یا سلفون ( پشت چسب دار )

نایلون یا سلفون ( پشت چسب دار )

این نوع نایلون ها که در سطح خارجی خود ، دارای خاصیت چسبندگی میباشند، به همین دلیل براحتی روی محصول مورد نظر مانند یک روکش کشیده میشود و مانعی در مقابل عوامل خارجی مضر میباشد. هنگامی که به آن نیاز ندارید به راحتی میتوانید آن را از روی محصول برداشته بدون آن که ردی از خود باقی بگذارد. این روکش های چسب دار بر روی تمامی وسایل برقی آکبند مشاهده میشود. 

  

***** نایلون حبابدار : 

نایلون حبابدار

نایلون حبابدار

نایلون های حباب دار منجر به ایجاد قدرت ضربه گیری بالایی شده و بسیار کاربرد در اسباب کشی دارد. 

 

 

تفاوت نایلون با نایلکس : 

تفاوتی که نایلون ها با نایلکس ها دارد در خشکی و نرمی آن میباشد. علاوه بر این ، نایلون براق میباشد در حالیکه نایلکس مات میباشد. برای نایلون از چاپ روغنی استفاده میگردد ، در ضخامت نیز با هم تفاوت داشته و نایلکس ضخامت کمتری دارد. از نایلکس در ساخت سفره های یکبار مصرف و انواع کیسه زباله و نایلکس های فروشگاهی استفاده میشود.

 

🛑دستگاه ها و خط تولید های ساخت گروه صنعتی بهساز پلیمر 🛑

✅ سازنده و تولید کننده تجهیزات گازگیر، میکسر، مکنده مواد و گیربکس اکسترودر و سیلندرمارپیچ

✅سازنده و تولید کننده تجهیزات و ماشین آلات صنایع پلاستیک (ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و گیاهی )

✅ دستگاه تولید ورق ژئومبران و دستگاه تولید ورق استخر کشاورزی

✅دستگاه تولید سینی نشا و شانه میوه

دستگاه گرانولساز مواد   PP.PE.PS.ABS.PET رشته ای تک و دو مرحله     عدسی . واتر رینگ . هوا خشک

✅سازنده دستگاه تولید ورق PP و PS و ABS و PE وPET

اکسترودر تک مارپیچ PS.PP.PE و اکسترودر دومارپیچ موازی پارالل

✅دستگاه تولید درب لیوان یکبار مصرف کاغذی، قهوه ، اسپرسو، پنیر و ماست شفاف PET

 

لیست قیمتهای مختلف قطعات مختلف خط تولید دستگاه ظروف یکبارمصرف

گروه صنعتی بهساز پلیمر با بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه ساخت ماشین آلات صنایع پلاستیک و گرانوساز فعالیت داشته و آماده ارائه و فروش دستگاه ظروف یکبار مصرف  در ظرفیت ها و سایز های مختلف میباشد

برای اطلاع از قیمت ** خط تولید دستگاه ظروف یکبارمصرف پلاستیکی *** با شماره زیر در تماس باشید

 

گروه صنعتی بهساز پلیمر 

09122203855

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

32 − 28 =