معرفی پلی آمید ها و انواع آن

 

پلی آمیدها یکی دیگر از انواع پلاستیک های مصنوعی میباشد که در گروه ترمو پلاست های نیمه کریستالی جای دارند . در این مقاله از گروه صنعتی بهساز پلیمر به بررسی بهتر و شفاف تر پلی آمید ها و انواع آن و ویژگی های آن میپردازیم …. تا انتها همراهمان باشید

ویژگی های پلی آمید ها

عوامل و پارامتر های متعددی از جمله میزان رطوبت جذب شده ، درصد کریستالی پلیمر میزان و نوع مصرف کننده ها و تقویت کننده ها همگی میتواند بر ویژگی های این پلیمر ، تاثیر داشته باشد ، اما در کل میتوان گفت بعضی ویژگی های مشترک در تمامی آن ها موجود است که عبارتند از :

اغلب رنگ طبیعی پلی آمید ها شیری رنگ بوده و اما رنگ پذیر هم میباشند. همچنین قابل اشتعال میباشند ولی در رنج دمایی 30- تا 70+ درجه سانتی گراد میتوان از آن ها استفاده نمود. از دیگر ویژگی پلی آمید ها، نیمه کریستال بودن آن ها را بایستی عنوان کرد. میزان رطوبتی که جذب میکنند بالا میباشد و علاوه بر این ، میتوان آن ها را استریل کرد، زیرا قابلیت پخت دارند. هرچه میزان کریستالیتی افزایش پیدا کند، رطوبت کمتری جذب کرده و شفافیت آن نیز کاهش میابد.

دلیل استفاده فراوان از پلی آمید ها

پلی آمید ها دارای استحکام و چقرمگی مناسبی میباشند. به نسبت حلال ها و مواد نفتی نیز دارای مقاومت بالایی میباشد. این خصوصیات میتواند دلیلی مهم برای کاربرد فراوان پلی آمید ها باشد. البته بایستی افزود که از نظر ضربه پذیری هم در وضعیت مطلوبی میباشند. علاوه بر این ، پلی آمید ها منعطف بوده و مقاوم در برابر ترکیدگی و ترک خوردگی دارد.

 

معایب پلی آمید ها

پلی آمید ها دارای قدرت جذب بالا آب میباشند. این موضوع نیز منجر میشود خاصیت مکانیکی آن ها کاهش یابد . در محیط های اسیدی نمیتوانند بکار گرفته شوند که آن نیز نوعی عیب برای پلی آمید ها محسوب میگردد.

 

کاربرد های پلی آمید ها

پلی آمید ها برای تولید انواع وسایل پلاستیکی نظیر ورق ، فیلم ، شیلنگ و لوله بکار میروند. همچنین در تولید روکش کابل و سیم هم استفاده میشوند از دیگر کاربرد های پلی آمید ها ، ساخت چرخ دنده و قاب پمپ و مته اره برقی میباشد . فلاش دوربین ها نیز از این جنس میباشند و تسمه های پلاستیکی که در صنعت بسته بندی مورد استفاده قرار میگیرید را از پلی آمید ها میسازند.

نخ های بخیه از دیگر کاربرد پلی آمید ها در صنعت پزشکی میباشد ، صنایع دیگری نظیر نساجی از این پلیمر به وفور استفاده میکنند. در صنعت خودروسازی نیز از پلی آمید ها استفاده میکنند. علاوه بر موارد ذکر شده میتوان به کاربرد این پلیمر در ساخت تانکر ها و مخزن ها اشاره نمود ، تجهیزاتی نظیر کلاه های ایمنی و پرس و طناب از دیگر محصولات این پلیمر میباشد. 

 

انواع پلی آمید ها 

پلی آمید ها دارای انواع مختلفی میباشد از جمله 

پلی آمید 6
پلی آمید 11
پلی آمید 66
پلی آمید 12
پلی آمید 46
پلی فتال آمید (PPA)

 

بسته به این که تعداد کربن پلی آمید زوج باشد یا فرد، میزان نیرو بین مولکولی و درجه کریستالی بودن آن ، تفاوت هایی میان آن ها ایجاد میکند. چنانچه اتم های کربن PA6 یا PA12 زوج باشد ، ویژگی های مکانیکی پلی آمید ها بعلت نیروی جاذبه میان مولکولی بسیار زیاد ، افزایش یافته اما اگر تعداد اتم های کربن فرد باشد PA11 ، این نیرو کمتر شده و نتیجتا پلی آمید نرم تر و ضربه پذیر تر میگردد. پلی آمید نوع 6 و 66 ، جزو پرمصرف ترین پلی آمید ها میباشد و اغلب در صنعت برق و خودروسازی کاربرد دارند. 

نوع 11 و 12 آن منشا گیاهی داشته و البته لازم به ذکر است مقاومت کمتری داشته و برای تولید قطعاتی با ایمنی بالا مورد استفاده قرار میگیرند. 

پلی آمید های 46 با دارا بودن مقاومت حرارتی زیاد ، برای ساخت چرخ دنده ها قابل استفاده میباشد . PPA نیز دارای مقاومت حرارتی بالا و جذب رطوبت پایین میباشد و جهت استفاده در محیط های شیمیایی مناسب میباشند. 

 

معرفی گروه صنعتی بهسازان پلیمر 

گروه صنعتی بهسازان پلیمر با بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه ساخت ماشین آلات خط تولید ظروف یکبار مصرف فعالیت داشته و از بدو شروع همیشه سعی نموده که با استفاده از علم روز در این صنعت ماشین آلات تولیدی خود را از نظر فنی و کیفی در بالاترین سطح نسبت به موقعیت و امکانات موجود کشور ، طراحی و تولید نماید  .

 

لازم به توضیح و تذکر است که در بین سازندگان دستگاه در ایران فقط  2 یا 3 واحد دارای مجوز و پروانه بهره برداری از سازمان صنایع و معادن هستند که گروه صنعتی بهساز پلیمر از سال 79 تحت پروانه بهره برداری سازمان صنایع فعالیت می‌نماید.

و همچنین متاسفانه اکثر آگهی دهندگان در فضای اینترنت با عنوان سازنده دستگاه ظروف یکبارمصرف واسطه می‌باشند و هیچگونه مجوز از اداره صنایع نداشته و حتی نام شرکت و یا نام تجاری انتخاب کرده برای معرفی کالا خود نیز درهیچ اداره و سازمانی ثبت شده نیست.

دستگاه ها و خط تولید های ساخت گروه صنعتی بهساز پلیمر

✅ سازنده و تولید کننده تجهیزات گازگیر، میکسر، مکنده مواد و گیربکس اکسترودر و سیلندرمارپیچ

✅ سازنده و تولید کننده تجهیزات و ماشین آلات صنایع پلاستیک  (ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و گیاهی )

✅ دستگاه تولید ورق ژئومبران و دستگاه تولید ورق استخر کشاورزی

✅ دستگاه تولید سینی نشا

✅ دستگاه گرانولساز مواد (  PP.PE.PS.ABS.PET رشته ای تک و دو مرحله  )  ( عدسی . واتر رینگ . هوا خشک )

✅ سازنده دستگاه تولید ورق PP  و  PS و ABS و  PE وPET

✅ اکسترودر تک مارپیچ PS.PP.PE   و اکسترودر دومارپیچ موازی پارالل

✅ دستگاه تولید درب لیوان یکبار مصرف کاغذی، قهوه ، اسپرسو، پنیر و ماست شفاف PET

..

لیست قیمتهای مختلف خط تولید دستگاه ظروف یکبارمصرف

گروه صنعتی بهساز پلیمر با بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه ساخت ماشین آلات خط تولید ظروف یکبار مصرف فعالیت داشته و آماده ارائه و فروش دستگاه ظروف یکبار مصرف  در ظرفیت ها و سایز های مختلف میباشد

برای اطلاع از قیمت های ** ماشین آلات صنایع پلاستیک *** با شماره زیر در تماس باشید

گروه صنعتی بهساز پلیمر 

09122203855

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

62 − = 52