بررسی تفاوت میان الکتروموتور گیربکسی و اینورتر

بررسی تفاوت میان الکتروموتور گیربکسی و اینورتر

بررسی تفاوت میان الکتروموتور گیربکسی و اینورتر

 

موتورهای گیربکسی و اینورتر ، جهت تنظیم سرعت موتور های صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند. در هنگام طراحی هر فرآیند و دستگاه صنعتی ، همیشه نیاز است که سرعت موتور های الکتریکی را تنظیم کنیم. گرچه استاندارد سرعت موتور های الکتریکی روی 900 ، 750 ، 1400 و 3000 دور موتور قرار دارد، اما همیشه نمیتوان از این سرعت برای ساخت سیستم های صنعتی استفاده کرد. شاید برای شما نیز پیش آمده است که تفاوت میان الکتروموتور گیربکسی و اینورتر در چیست؟؟؟؟

در این مقاله از گروه صنعتی بهساز پلیمر به بررسی تفاوت میان الکتروموتور گیربکسی و اینورتر میپردازیم، تا انتها همراهمان باشید.

آشنایی با الکتروموتور گیربکسی

از گیربکس ها میتوان برای تنظیم سرعت موتور ، آن هم بصورت مکانیکی استفاده کرد، حقیقتا در طراحی هر نوع از گیربکس ها،  چرخ دنده ها وظیفه تغییر سرعت را به عهده دارند. مثلا در ساده ترین نوع گیربکس طراحی شده ، میتوان دو چرخ دنده را با اندازه هایی متفاوت مشاهده کنید. طراحی هر چرخ دنده، نوع رفتار افزایشی یا کاهشی بودن سرعت گیربکس را مشخص میکند. الکتروموتور گیربکسی را میتوان ، مجموعه ای حاصل از همکاری موتور الکتریکی و گیربکسی بشمار آورد . جهت بررسی الگوی تغییر سرعت، کافیست به نسبت تبدیل گیربکس ها توجه کنید. گیربکس ها را میتوان برحسب نسبت تبدیل کاهش یا افزایش سرعت موتور ، تقسیم بندی کرد.

آشنایی با اینورتر

اینورتر را میتوان ، از دیگر دستگاه های الکترونیکی تنظیم سرعت حساب کرد. تغذیه موتور های الکترونیکی به وسیله خطوط ولتاژ 220 تا 380 جریان AC یا جریان DC انجام میشود. با تنظیم ولتاژ و فرکانس، قادر خواهید بود تا میزان قدرت و سرعت موتور را تعیین نمایید. نکته جالب این است که موتور هایی که دارای دوره استاندارد 900 ، 1400 و … دارا میباشند. فقط با بکارگیری از سطح ولتاژ استاندارد 220 و یا 380 ولت و فرکانس 50 الی 60 هرتز، قادر میباشند تا به این سرعت دسترسی یابند.

بدیهی است که با تغییر سطح ولتاژ و فرکانس، سرعت موتور هم روندی کاهشی به خود میگیرد. هدف تولید دستگاه الکترونیکی اینورتر، تغییر هدفمند سطح ولتاژ و سطح فرکانس موتور میباشد. جالب است بدانید این دستگاه را در مسیر جریان برق اصلی قرار میدهند تا با تغییر سطح ولتاژ یا فرکانس، سرعت موتور را تنظیم میکند.

 

تفاوت میان اینورتر و الکتروموتور گیربکسی

تفاوت میان اینورتر و الکتروموتور گیربکسی در طراحی سیستم الکترونیکی و مکانیکی آن ها میباشد. اگرچه هر دو دستگاه را برای تنظیم سرعت موتور های الکتریکی استفاده میکنند، اما روش عملکرد آن ها با یکدیگر ، تفاوتی اساسی داشته و از دیگر تفاوت های این دستگاه میتوان به قدرت مانور برای تنظیم سرعت موتور و دیگر موارد فهرست زیر اشاره کرد:

1 ) گیربکس ها از سیستم مکانیکی و اینورتر از قطعات الکترونیکی جهت تنظیم سرعت موتور استفاده میکنند.

2) گیربکس هیچ گونه تغییری در سرعت موتور اعمال نکرده و فقط با استفاده از چرخ دنده ها، میزان سرعت ثابت موتور را به سرعت دیگری بدل خواهد کرد. این درحالیست که اینورتر به صورت مستقیم بر روی ولتاژ و فرکانس دستگاه تاثیر میگذارد و بدین شکل سرعت موتور را تغییر میدهد.

3 ) بعلت تشکیل شدن گیربکس ها از قطعات مکانیکی ، آن ها قادر نیستند تا سرعت موتور هایی با دور بالا را تنظیم نمایند . از این دستگاه ها فقط میتوان جهت تنظیم سرعت موتور های 750 و 900 و 1400 دور استفاده کرد.  از آنجا که چرخ دنده های گیربکس بسادگی در سرعت های بیشتر از 3000 دور، آسیب میبینند، بایستی از اینورتر استفاده بکنیم. دستگاه های اینورتر را میتوان جهت تنظیم هر نوع موتور با هر سرعت استانداردی استفاده کرد.

4 ) الکتروموتور های گیربکسی نمیتوانند تغییرات سرعت را در بازه های بزرگی اعمال نمایند. این دستگاه ها تنها قادر میباشند تا بصورت دور ثابت یا تغییر دور محدود مورد استفاده قرار بگیرند. از طرفی دیگر این بازه برای دستگاه اینورتر بسیار بزرگتر خواهد بود.

5 ) تنظیم سرعت گیربکس ها را نمیتوان از راه دور یا بشکل اتوماتیک انجام داد ، از طرفی اینورتر ها این امتیاز را دارا میباشند که برای تنظیم سرعت، از تحت شبکه یا سیگلنال آنالوگی استفاد کنند. خوشبختانه میتوان سرعت موتور اینورتر دار را بوسیله PLC تنظیم کرد.

6 ) اینورتر ها میتوانند فرمان های الکتریکی را در طراحی مدار فرمان برق صنعتی ارسال کنند  این دستگاه از تیغه هایی برخودار میباشد که میتوان از آنها برای ابزار های کنترل سیستم و قسمت های مرتبط با موتور الکتریکی استفاده کرد. از طرفی دیگر، گیربکس های مکانیکی از این ویژگی برخوردار نمیباشند.

7 ) از سایر توانایی های اینورتر ها، میتواان به تامین امنیت موتور الکتریکی اشاره نمود. این دستگاه قادر میباشد تا شرایط اضافه بار یا اتصال کوتاه را شناسایی کرده و مانع آسیب رسانی به الکتروموتور شود. نکته حایز اهمیت این است که گیربکس ها این قابلیت را دارا نمیباشند.

8 ) تقویت گشتاور الکتروموتور ، وظیفه ای میباشد که گیربکس ، آن را بر عهده داشتند. در صورت نیاز به افزایش گشتاور موتور در سرعت های کم، اینورتر ها قادر نیستند تا این کار را انجام دهند . این دستگاه علاوه بر کاهش سرعت موتور، قدرت موتور را نیز کاهش خواهد داد . از طرفی نیز گیربکس ها میتوانند بدون کم کردن قدرت موتور، سرعت آن را کاهش دهند.

9 ) الکتروموتور گیربکس دار ، به نسبت اینورتر، از شرایط نگهداری سخت تری برخوردار است. زیرا که ساختار آن ها از چرخ دنده تشکیل شده و برای داشتن عملکردی مناسب به روغن کاری و گریس کاری منظم نیازمند است. به بیانی دیگر این دستگاه ها نیازمند این هستند که بصورت مداوم ، سطح مخزن روغن آن ها را مورد بررسی قرار بگیرد.

معرفی گروه صنعتی بهسازان پلیمر 

گروه صنعتی بهسازان پلیمر با بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه ساخت ماشین آلات خط تولید ظروف یکبار مصرف فعالیت داشته و از بدو شروع همیشه سعی نموده که با استفاده از علم روز در این صنعت ماشین آلات تولیدی خود را از نظر فنی و کیفی در بالاترین سطح نسبت به موقعیت و امکانات موجود کشور ، طراحی و تولید نماید  .

 

لازم به توضیح و تذکر است که در بین سازندگان دستگاه در ایران فقط  2 یا 3 واحد دارای مجوز و پروانه بهره برداری از سازمان صنایع و معادن هستند که گروه صنعتی بهساز پلیمر از سال 79 تحت پروانه بهره برداری سازمان صنایع فعالیت می‌نماید.

و همچنین متاسفانه اکثر آگهی دهندگان در فضای اینترنت با عنوان سازنده دستگاه ظروف یکبارمصرف واسطه می‌باشند و هیچگونه مجوز از اداره صنایع نداشته و حتی نام شرکت و یا نام تجاری انتخاب کرده برای معرفی کالا خود نیز درهیچ اداره و سازمانی ثبت شده نیست.

دستگاه ها و خط تولید های ساخت گروه صنعتی بهساز پلیمر

✅ سازنده و تولید کننده تجهیزات گازگیر، میکسر، مکنده مواد و گیربکس اکسترودر و سیلندرمارپیچ

✅ سازنده و تولید کننده تجهیزات و ماشین آلات صنایع پلاستیک  (ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و گیاهی )

✅ دستگاه تولید ورق ژئومبران و دستگاه تولید ورق استخر کشاورزی

✅ دستگاه تولید سینی نشا

✅ دستگاه گرانولساز مواد (  PP.PE.PS.ABS.PET رشته ای تک و دو مرحله  )  ( عدسی . واتر رینگ . هوا خشک )

✅ سازنده دستگاه تولید ورق PP  و  PS و ABS و  PE وPET

✅ اکسترودر تک مارپیچ PS.PP.PE   و اکسترودر دومارپیچ موازی پارالل

✅ دستگاه تولید درب لیوان یکبار مصرف کاغذی، قهوه ، اسپرسو، پنیر و ماست شفاف PET

..

لیست قیمتهای مختلف خط تولید دستگاه ظروف یکبارمصرف

گروه صنعتی بهساز پلیمر با بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه ساخت ماشین آلات خط تولید ظروف یکبار مصرف فعالیت داشته و آماده ارائه و فروش دستگاه ظروف یکبار مصرف  در ظرفیت ها و سایز های مختلف میباشد

برای اطلاع از قیمت های ** ماشین آلات صنایع پلاستیک *** با شماره زیر در تماس باشید

گروه صنعتی بهساز پلیمر 

09122203855

 
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 17 = 21