روش بازیافت پت / بازیافت ظروف پت

 

پلاستیک ها در کل موادی با مقاومت بالا میباشند که با اسید و باز و مواد شیمیایی معمول بسختی واکنش میدهند. این مواد کاملا در مقابل میکرو ارگانیزم ها مقاوم میباشند و نتیجتا زیست تخریب پذیر نمیباشند. میتوان گفت میزان دور ریزی ضایعات پلاستیکی با فرآیندهای عملیاتی مواد جامد و مایعات معمول امکان پذیر نیست و چنانچه مواد پلاستیکی به شیوه های مختلف سوزانده شود ، گازهای سمی تولید میشود.

یکی از پر مصرف ترین و کاربردی ترین پلاستیک ها “پلی اتیلن – ترفتالات” با نام اختصاری PET میباشد و در کل در صنعت نساجی به نام پلی استر شناخته میشود ، PET ماده ای ضروری با کاربرد های فراوان به علت دارا بودن خاصیت فیزیکی و شیمیایی بسیار عالی میباشد. PET در زمینه های متفاوت نظیر الیاف ، فیلم ، غشا ها و بطری های نوشیدنی ، فیلم جهت قالبگیری فشاری و صنایع بسته بندی فیلم های رادیوگرافی و نوار های ویدیویی مورد استفاده قرار میگیرد از جمله فراوان ترین انواع ضایعات PET ، بطری های نوشیدنی میباشد و بازیافت ضایعات بطری این پلیمر ، اهمیت بسیاری یافته است.

از طرف دیگر، بخاطر افزایش مصرف و غیر قابل تجزیه بودن بیولوژیکی، دفع پسماند پت ، نگرانی های بسیار جدی زیست محیطی و اقتصادی ایجاد نموده است. لذا میتوان گفت مدیریت پسماند پت به یک موضوع بسیار مهم اجتماعی تبدیل شده است و با تکیه بر افزایش آگاهی زیست محیطی در جامعه، مسئله بازیافت کماکان گزینه مناسبی برای درمان پسماند های پت باقی مانده است.

روش بازیافت پت

روش بازیافت پت

تعریفی از پت و نحوه شکل گیری آن

PET  یکی از پلیمر هایی میباشد که دارای زنجیره طولانی میباشد این زنجیره طولانی به خانواده پلی استر ها وابسته بوده و اتيلن گليكول و ترفتاليك اسيد خالص، جزو مواد اولیه تولید پت میباشند. PET  یک مواد شیشه ای شکل میباشد که با تاثیر از مواد افزودنی به شکل بلور مانندی تبدیل میگردد. و با تکیه بر تحقیقات انجام شده بر روی پلی استر ها ، محققان متوجه شده اند که پت در 50 درصد از اشیا پلاستیکی نقش دارد. PET  به شکل خالص یا به صورت ترکیب با پنبه و پشم میتواند عامل مقاومتی برای چین و چروک و شست و شو لباس باشند. با پیشرفت تکنولوژی و افزایش آگاهی روز افزون مردم ، شکل سه بعدی از ساختار مولکولی پت ساخته شده است. این ساختار جدید در تولید انواع بطری های سبک و منعطف مورد استفاده قرار گرفته شده است. بطری های تولید دارای استحکام بالایی میباشند.

لازم به ذکر است دو ماده استخراج شده از نفت به نام اتیلن گلیکول و اسید ترفتالیک خالص، نقش بسزایی در تولید PET دارند. این دوماده با هم ترکیب شده و در مجاورت حرارت بالا و فشار ثابت واقع میشود در این حالت نیز، یک محلول به نام مونومر با پلیمر دیگری به نام الیگومر ترکیب میشود و واکنش صورت میگرد. بعد از خروج آب ، پلیمر pet به وجود می آید.

روش های بازیافت پت

روش های بازیافت پت

علت اهمیت بازیافت ظروف PET

امروزه انواع مایعات آشامیدنی در ظروف PET به بازار عرضه میگردد به همین خاطر تعداد بطری های PET در جهان روبه افزایش میباشد. نوشیدنی هایی نظیر نوشابه با ارائه تبلیغات وسیع ، مردم را به مصرف انواع نوشیدنی ترغیب میکنند. جوانان و نوجوان ، بجای مصرف نوشیدنی های مفیدی نظیر آب و شیر و دوغ به سمت نوشیدنی های گازدار میروند. در گذشته و چند سال پیش نوشابه ها در بطری های شیشه ای بفروش میرسیدند اما امروزه برای راحتی بیشتر نوشابه ها در انواع بطری یکبارمصرف تولید میگردد. انواع بطری ها در حال تولید میباشد اما تولید کنندگان بفکر جمع آوری مجدد این بطری ها نمیباشند و  مردم بعد از نوشیدن انواع نوشیدنی ها ، آن ها را در سطل زباله در کنار سایر زباله ها رها میکنند( البته در برخی اماکن ، سطل های تفکیک زباله قرار دارند. ) ، بدتر از این موضوع ، آن است که افراد بطری های PET و سایر زیاله ها را در طبیعت رها میکنند.

افراد ( بغیر از معدود اشخاص دوستدار محیط زیست ) هیچگونه انگیزه ای برای جمع آوری بطری ها نداشته و هیچ دوره آموزشی در حوزه محیط زیست به آنان ارائه نمیشود. موضوع دیگر ، کارخانه ای در خصوص بازیافت ظروف پت در ایران وجود ندارد و افراد نیز انگیزه ای صحیح جهت جمع آوری بطری ها ندارند. ظروف پت تجزیه نمیگردد و فضای زیادی را در طبیعت اشغال میکنند و ازین جهت با رهاسازی ظروف PET در محیط زیست ، نمایی زشت و زننده را در محیط ایجاد میکند ، علت اهمیت بازیافت ظروف پت نیز بخاطر همین موضوع میباشد.

رها سازی ظروف پت در رودخانه ها منجر به گرفتگی در مسیر کانال های آبی میگردد. همین عامل منجر به طغیان کردن رودخانه ها و نهایتا منجر به ایجاد سیل میشود . هزینه نقل و انتقال و حمل بطری ها نیز بخاطر بیشمار بودن تعداد آنها در محیط زیست، بسیار بالا میباشد . به همین علت پیمانکاران و شهرداری ، این تعداد زیاد از زباله های ایجاد شده را نمیتوانند به دوردست ها منتقل کنند. دور ریختن ظروف pet و برنگرداندن آن در چرخه تولید، منجر به هدر رفت منابع تجدید ناپذیر میگردد. هر فردی که در تولید و مصرف ظروف پت نقش اساسی دارد حتما بایستی مسئولیت کار خود را برعهده بگیرد و در فرآیند بازیافت ظروف پت موثر واقع گردد. در برخی از کشور ها ، قانون های خاصی در جهت کمک به محیط زیست و بازیافت ظروف پت قرار داده شده است. به عنوان مثال ، مشخص نموده اند که فرد با برگرداندن ظروف پت، هزینه کمتری برای مصرف آن پرداخت میکند. یا بالعکس ، هر شخصی که بطری ها را در محیط زیست و طبیعت رها میکنند به علت آلوده سازی محیط زیست به پرداخت هزینه ای مشخص مجبور میشود

در چرخه بازیافت پت میتوان از بطری های مورد استفاده ، ظروف جدید با منسوجات پلی استری تولید نمود.

 

فرآیند بازیافت پت و مراحل آن 

اولین مرحله در فرآیند بازیافت PET یا خط تولید گرانول پت، جمع آوری بطری ها میباشد. این کار با جداسازی در مراکز بازیافت پت یا منازل انجام میگیرد. امکان دارد به همراه بطری های PET ، زباله های دیگری نظیر قوطی های آلومینیومی و پلاستیک های دیگر و … باشد. به وسیله روش های مختلف تا حد امکان مواد غیر پت PET جداسازی میشود ، این جداسازی فلزات و خورده شیشه ها و … میتواند به صورت دستی ، یا قسمتی از آن بویسیله ماشین آلات خاص نظیر ترومل ، یا جداکننده برطبق جریان گردابی باشد. بطری های پت پس از جمع آوری و جداسازی به شکل بسته های بزرگ فشرده جمع آوری شده با جداسازی رنگ دسته بندی میشود. هریک از این بسته ها آماده ارسال به واحد شست و شو پت در خط بازیافت PET ارسال میگردد. 

 

واحد شست و شو و بازیافت بطری PET : 

بطری های PET به واحد شست و شو و بازیافت پت میرسند و تا در این مرحله بطری های پلاستیکی کثیف ، تمیز شده و در عین حال آلاینده های متفاوتی نظیر برچسب و درب ها بایستی از بطری ها جدا شود. جهت تمیز کردن بطری های پت از مجموعه ای از ماشین ها مورد اسفاده قرار میگیرد که اصطلاحا به آن ها خط شست و شو بطری پت میگویند. در این قسمت سه مرحله وجود دارد. 

1 ) مرتب سازی 

2 ) شست و شو 

3 ) خشک کردن 

در  یک خط شست و شو استاندارد در مراحل بازیافت PET ، اغلب اولین تجهیز، دستگاه جداسازی میباشد که بسته های بزرگ و فشرده بطری پت را گرفته و بر روی نوار نقاله خود بسمت دستگاه ترومل بزرگ حمل میکنند. 

 

 “ نکته : ترومل چیست ؟ ترومل تونلی چرخان با سوراخ هایی کوچکتر از اندازه بطری پت میباشد که جهت حذف آلاینده های کوچک از مواد میباشد. همانگونه که گفته شد امکان دارد به همراه بطری های PET ، آلاینده هایی نظیر شیشه شکسته ، فلزات ، سنگ و کاغذ و … باشد که هنگامی که بطری ها در ترومل میچرخند، این آلاینده ها از سوراخ های کوچک آن به بیرون میروند. ” 

همچنین نیز، یک بخش دستی هم امکان دارد در خط بازیافت PET وجود داشته باشد بدین شکل ، موادی که از ترومل خارج میشوند روی یک نوار تسمه نقاله حرکت کرده تا اپراتور بازیافت،  با دست، ناخالصی هایی نظیر بطری های از جنس غیر PET و … را که قابل جداسازی در ترومل نبودند را به صورت دستی جدا کنند.

در مرحله بعدی در مراحل بازیافت پت ، از یک دستگاه خرد کن مورد استفاده قرار میگیرد تا بطری های PET  را به قطعات کوچکتر خرد کند که اغلب اندازه آن ها 12 تا 18 میلی متر میباشد. که به آن ها پرک یا چیپس های PET  گفته میشود (pet flakes

از آنجا که دستگاه خرد کن معمولا از جریان پاشش آب در حین خرد کردن استفاده میکند اولین مرحله شست و شو PET  در دستگاه های خرد کن که پاشش آب دارد شروع میشود.

برای جدا سازی برچسب های باقی مانده پرک پت در مراحل بعدی توسط یک جداساز هوا دسته بندی میشود در این قسمت از خط بازیافت PET با دمیدن جریان هوا باعث میشود برچسب های فیلم پلاستیکی از پلاستیک پت سنگینتر دور شود. اکنون که برچسب ها تا حد ممکن جدا شده اند وقت آن است که درب های بطری که اغلب از جنس پت نیستند را جداسازی کرد . این درب ها اغلب از جنس PP یا PE است.

خط بازیافت PET

خط بازیافت PET

این فرآیند ساده میباشد، مواد در داخل یک مخزن بزرگ آب سرد قرار گرفته ( به این مخزن ، مخزن شناور میگویند ) که در آن پرک های پت بخاطر داشتن چگالی بالاتر به نسبت به آب، به انتهای مخزن رفته و سایر پلاستیک ها و ناخالصی هایی نیز که دارای چگالی کمتر از آب میباشد بر روی آب شناور میمانند. مخزن جداسازی دارای تسمه نقاله هایی در زیر مخزن میباشد که پرک های PET  را در زیر مخزن به مرحله بعدی خط بازیافت PET انتقال میدهد.

پرک های PET به جهت خالص سازی بیشتر به اولین دیگ بخار گرم وارد میشوند. در این قسمت محلول مخصوصی برای پاک کردن چسب های برچسب و روغن ها و مایعاتی که در بطری ها باقی مانده اند، اضافه میشود. از آنجا که این شوینده ها در مخزن گرم یا دیگ به پرک ها افزوده میشود در مراحل بعدی ، یک مخزن شست و شو سرد اصطکاکی وجود دارد که پرک های PET را بیشتر و کامل تر شست و شو دهد. بعد از این مراحل، پرک های PET بصورت کامل تمیز شده و آماده خشک کردن میباشد. برای استفاده از پرک های PET بایستی آن ها را خشک کرد تا رطوبت موجود در آن ها خللی در فرآیند آنها ایجاد نکنند. این کار با یک سیستم خشک کن صورت میگیرد.

 

در قسمت خشک کن ، در ابتدا توسط نیرو گریز از مرکز، حجم بسیاری از آب موجود در پرک های پت به اطراف رانده میشود در مرحله بعدی خشک کردن در خط بازیافت  PET ، فرآیند دی هیدراته کردن با بکارگیری از هیترهای حرارتی میباشد تا رطوبت موجود را به کمتر از 1% کاهش دهد. در انتهای خط بازیافت که پرک های پت تمیز و عاری از هر گونه ناخالصی هستند و خشک میباشند برای استفاده در تولید محصولات بازیافتی جمع آوری میگردد.

 

 

جهت ورود به اطلاعات هر دستگاه بر روی نام دستگاه کلیک نمایید

 

دستگاه تولید ظروف یکبارمصرف ترموفرمینگ PP (کلیک)

دستگاه تولید ظروف یکبارمصرف نیمه فرمینگ PS(کلیک)

دستگاهتولید ظروف یکبارمصرفگیاهی (کلیک)

دستگاهتولیدورق پلیمری PP.PS(کلیک)

دستگاه تولید سینی نشا کاری کشاورزی و گلخانه(کلیک)

.

 

دستگاه ها و خط تولید های ساخت گروه صنعتی بهساز پلیمر 

✅ سازنده و تولید کننده تجهیزات گازگیر، میکسر، مکنده مواد و گیربکس اکسترودر و سیلندرمارپیچ

✅سازنده و تولید کننده تجهیزات و ماشین آلات صنایع پلاستیک (ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و گیاهی )

✅ دستگاه تولید ورق ژئومبران و دستگاه تولید ورق استخر کشاورزی

✅دستگاه تولید سینی نشا و شانه میوه

دستگاه گرانولساز مواد   PP.PE.PS.ABS.PET رشته ای تک و دو مرحله     عدسی . واتر رینگ . هوا خشک

✅سازنده دستگاه تولید ورق PP و PS و ABS و PE وPET

اکسترودر تک مارپیچ PS.PP.PE و اکسترودر دومارپیچ موازی پارالل

✅دستگاه تولید درب لیوان یکبار مصرف کاغذی، قهوه ، اسپرسو، پنیر و ماست شفاف PET

 

لیست قیمتهای مختلف قطعات مختلف خط تولید دستگاه ظروف یکبارمصرف

 

گروه صنعتی بهساز پلیمر با بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه ساخت ماشین آلات خط تولید ظروف یکبار مصرف فعالیت داشته و آماده ارائه و فروش دستگاه ظروف یکبار مصرف  در ظرفیت ها و سایز های مختلف میباشد

برای اطلاع از قیمت های ** قطعات مختلف خط تولید دستگاه ظروف یکبارمصرف *** با شماره زیر در تماس باشید

 

گروه صنعتی بهساز پلیمر 

09122203855

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 53 = 54