گرانول ها در صنایع مختلف چه کاربردی دارند؟

کاربرد گرانول در صنایع مختلف

 

گرانول ها در صنایع مختلف چه کاربردی دارند؟

گرانول ها در صنایع مختلف چه کاربردی دارند؟

 

همانطور که میدانید و در مقالات پیشین ارائه شد ، گرانول جزو مواد پلیمری میباشد که با حرارت دهی به آن ، میتوان شکل های متفاوتی بخود داشته باشد، بنابراین با توجه به انعطافی که برای این ماده وجود دارد ، میتوان به آسانی در هر صنعتی که براساس استفاده از این ماده باشد ، در دستور کار قرار گرفته شود و از آن استفاده نمود. از گرانول گاهی به صورت بازیافتی از این ماده پلاستیکی استفاده میگردد، زیرا موادی که با پلاستیک ایجاد میشوند بسیار زیاد بوده و هنگامی که مورد استفاده قرار میگیرد، میتواند تا مدتی کارآیی داشته باشد. بخاطر همین موضوع بهتر است بجای استفاده از گرانول ها و مواد پلاستیکی جدید ، از بازیافت های آن ها مورد استفاده شود. 

کیفیت بسیار بالای گرانول ها سبب شده در حال حاضر کاربرد آن ها در صنایع مختلف افزایش یابد و همین امر منجر به ایجاد چندین فرصت شغلی در صنعت بازیافت و ضایعات گردیده است. امروزه گرانول با کیفیت و مرغوب در صنایع مختلف کاربرد های مختلفی داشته ، همین امر منجر به توسعه آن ها شده است. 


برای مطالعه بیشتر : دستگاه گرانول ساز 

 


کاربرد های متفاوت گرانول

کاربرد گرانول در صنایع مختلف بسیار زیاد است. از جمله اقداماتی که از گرانول در آن ها استفاده میشود ، صنعت تلفن سازی است، میتوان گفت صنعت ساخت تلفن به خوبی توانسته از گرانول استفاده نماید و همه نیاز های خود را در این عرصه فراهم کند. از دیگر اقداماتی که از گرانول بشدت در آن استفاده میگردد، صنعت ساخت لوازم تحریر میباشد که از مواد پلاستیکی در آن شدیدا استفاده شده است. صنعت برق نیز از مشتریان دیگر دست اول انواع مختلف گرانول محسوب میشود ، به عنوان مثال میتوان کاربرد گرانول برای تهیه روکش های کابل برق اشاره نمود که هزینه های مربوط به تولید این محصولات را به مقدار زیاد کاهش داده و قیمت آن را برای مصرف کننده به صرفه تر کرده است. کابل های برق نیازمند روکش پلاستیکی ایمن و استاندارد و در عین حال ضخیم هستند و در تهیه روکش این کابل ها ، از انواع گرانول استفاده میکنند. 

در صنعت ساختمان سازی نیز از گرانول استفاده میشود به عنوان مثال از جمله مصالح پرکاربرد در صنعت راه و ساختمان سازی ، آسفالت و بتن میباشند که در پروژه ها در حجم بالا مورد استفاده قرار میگیرند ، ماده ضروری و کاربردی برای تولید آسفالت و بتن ، گرانول میباشد که به حفظ کیفیت و طول عمر مفید این محصولات کمک میکند. 

 

از دیگر صنعت هایی که میتوان گفت از مواد پلاستیکی و گرانول استفاده میکنند کفش میباشد، صنعت کفش جزو کاربردی ترین صنایعی است که توسط انسان بسیار مورد استفاده قرار میگیرد، حال میتوان گفت انبوهی از پلاستیک های گرانولی میتوانند مورد استفاده قرار گیرند. در هر صورت پیشنهاد میشود که ابتدا تمامی نکات مربوط به مواد گرانولی را بایستی در نظر داشت.

قابل ذکر است از بین رفتن گرانول ها ، میتواند مدت زمان زیادی را به خود اختصاص دهد زیرا گرانول ها از دل طبیعت نیامده اند که هنگامی که در طبیعت قرار داده میشود به راحتی جذب شوند لذا میتوان گفت که به راحتی از بین نمیروند و در این صورت فاکتور خوبی میباشد برای کیفیتی که برای گرانول و محصولات آن میتوان در نظر داشت و از آن استفاده نمود.

 در کل میتوان گفت ، این صنعت از میزان قابل توجهی سفارش های آنچنانی برخوردار بوده و میتوان گفت برای به دست آوردن این سفارشان به میزان زیادی از مواد پلاستیکی نیازمند خواهد بود. بدین جهت است که این صنعت ، بعنوان پر استفاده ترین صنعت در استفاده مواد گرانولی برای ایجاد تمامی اجناسی که برای بشر بکار میرود ، ایجاد شده است.

 

مزیت استفاده از گرانول نسبت به پودر و پرک پلاستیکی

اشکال متفاوتی برای مواد اولیه مورد استفاده در ساخت محصولات پلاستیکی وجود دارند، در گذشته بکارگیری از پودر پلاستیک و یا پرک رواج بیشتری داشت ، از معایب استفاده از پودر و همینطور پرک، این بود که در هنگام تولید در هوا پراکنده میشد و مقداری از آنها بدون این که به مصرف برسند، هدر میرفت و منجر به ضرر و افزایش هزینه بود ، در عین حال ، عیب بزرگتر پودر و پرک این بود که این پودر و پرک ها با پراکنده شدن در هوایی که کارگران در آن تنفس میکنند ، باعث بیماری های تنفسی برای آن ها میشود.  اما با خرید گرانول ، هیچ یک از مشکلات بالا را نخواهیم داشت .

 

کاربرد انواع گرانول در چه صنایعی میباشد؟

هر چیزی که دارای ساختار پلاستیکی باشد ، از گرانول به عنوان ماده اولیه استفاده میکند، البته نکته قابل توجه این است که گرانول هایی که در قالب گیری های بادی از آن ها استفاده میشود با گرانول های تزریقی تفاوت داشته و گرید های متفاوتی نیز دارند. به همین روال، گرانول های معروف به گرانول فیلم و پایپ لوله و سبک خطی هم کاربرد و ویژگی ها و قیمت خاص خود را دارا میباشند که در زیر به بررسی هر یک از آن ها میپردازیم :

 

کاربرد گرانول بادی :

گرانول بادی جهت تولید ظروف ، بطری های کوچک و بزرگ آب و مایعات ، مخازن پلاستیکی ، طناب های پلاستیکی و تولید هر ظرف پلاستیکی تو خالی کوچک تا متوسط بکار میرود. گرانول بادی مقاومت شیمیایی بسیار خوبی داشته و در مقابل خوردگی و سرما مقاوم میباشد.

 

کاربرد گرانول تزریقی : 

گرانول تزریقی در تولید انواع لوازم آشپزخانه، جعبه های پلاستیکی از قبیل ، جعبه نوشابه ، دیواره های ضخیم پلاستیکی ، سطل ، سبد ، دستگاه های صوتی تصویری ، تور ماهیگیری ، اسباب بازی و پالت و هرقطعه پلاستیکی توپر استفاده میگردد.

کاربرد گرانول فیلم : 

گرانول فیلم اغلب در تولید کیسه های زباله ، سفره یکبار مصرف ، کیسه فریزر ، ساکدستی ، انواع نایلون ها ، دستکش یکبار مصرف ، روکش سیم های برق ، لوازم ورزشی ، اسباب بازی و بسته بندی دارو و غذا کاربرد دارد.

 

کاربرد گرانول پایپ لوله : 

جنس گرانول پایپ لوله ، با گرانول های ذکر شده در بالا کاملا متفاوت میباشد و به دلیل کاربردی که دارد ، بسیار طبیعی میباشد. گرانول پایپ علاوه بر مستحکم بودن ، انعطاف پذیری بسیار خوبی دارند و در مقابل تغییرات دمایی، مقاومت بالایی نشان میدهند و در مقابل خوردگی و نور خورشید هم بسیار قابل اطمینان میباشند. گرانول های پایپ لوله به 3 نوع تقسیم میشوند 

1 ) با چگالی یا دانسیته بالا ( حداقل 0.941 گرم بر سانتی متر مکعب ) با رنگ طبیعی سفید و برای انتقال آب و سیستم های تحت فشار 

2 ) با چگالی متوسط ( بین ۰.۹۲۶ تا ۰.۹۴۱ گرم بر سانتیمتر مکعب ) با رنگ طبیعی آبی برای انتقال آب در حجم کمتر و جهت مصارف خانگی

3 ) با چگالی پایین ( کمتر از ۰.۹۲۶ گرم بر سانتیمتر مکعب ) برای سیستم های آبیاری قطره ای و انتقال آب گلخانه ای

 

کاربرد گرانول سبک خطی

گرانول سبک خطی چگالی پایین تری داشته و از آن برای ساخت روکش کابل های برق و مخابرات و قطعات پلاستیکی و انواع پوشش ها استفاده میگردد.

 

عوامل موثر بر قیمت گرانول

در کل در هنگام خرید گرانول بایستی به این نکته توجه داشت که قیمت گرانول تحت تاثیر 3 عامل اصلی ( رنگ گرانول | میزان خلوص گرانول | شاخص جریان مذاب گرانول ( عدد MFI ) ) قرار دارد . که در زیر به بررسی مختصر هر یک از آن ها میپردازیم . 

 

گرانول ها در صنایع مختلف چه کاربردی دارند؟

گرانول ها در صنایع مختلف چه کاربردی دارند؟

1 ) رنگ گرانول 

رنگ گرانول تاثیر بسیار مهمی بر قیمت گرانول میگذارد در کل گرانول های بی رنگ یا رنگ روشن به نسبت به گرانول های تیره رنگ قیمت بالاتری دارند و چنانچه قصد دارید هزینه کمتری برای خرید گرانول بپردازید ، میتوانید با خرید گرانول تیره رنگ و ارزان قیمت و ترکیب آن با مستربچ سفید ، گرانول را تغییر داده و در عین حال مستربچ ها میتوانند علاوه بر تغییر رنگ گرانول و افزایش درخشندگی آن، باعث بهبود خاصیت مکانیکی گرانول و کاهش اصطکاک و افزایش مقاومت حرارتی آن شوند. قابل ذکر است که افزایش مستربچ به گرانول امری تخصصی هست و برای این کار شما نیازمند کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان خبره دارید. 

 

2 ) میزان خلوص گرانول 

میزان خالص بودن و ناخالصی گرانول نیز بر قیمت گرانول تاثیر بسزایی دارد ، جهت سنجش میزان خلوص غیر پلیمری گرانول ، از آزمایش خاکستر استفاده میکنند . طی این آزمایش مشخص میگردد چه میزان از گرانول از تالک یا پودر کربنات و امثال آن تشکیل شده است. وجود ناخالصی منجر به شکنندگی پلاستیک تولید شده از گرانول میشود و وجود آن ها در ساختمان این ماده قیمت گرانول را کاهش میدهد. آزمایش دیگری نیز که جهت سنجش میزان خلوص پلیمری گرانول بکار میرود ، تست DST میباشد. لازم به ذکر میباشد این آزمون ها تنها به وسیله متخصصین امر صورت گرفته و نتیجه آن نقش بسیار مهمی در تعیین عیار گرانول مصرفی خواهد داشت. فقط صرف این که شرکتی بیان کند که گرانول با کیفیتی تولید میکند مهم نبوده و نتیجه آزمایش ، میزان خلوص است که بر قیمت گرانول تاثیر میگذارد. 

 

3 ) شاخص جریان مذاب گرانول 

عامل سوم موثر بر قیمت گرانول ، شاخص جریان مذاب میباشد که به معنای میزان روانی و روندگی مواد مذاب هست. جهت نشان دادن این شاخص از عدد MFI استفاده میکنند که رابطه مستقیمی با میزان روانی مواد مذاب پلاستیکی دارا میباشد. یعنی هر چه این عدد بزرگتر باشد ، میزان روندگی گرانول بیشتر بوده و برعکس آن ، هرچه این عدد کوچکتر باشد ، گرانول سفت تر و مستحکم تر و قیمت گرانول بالاتر نیز خواهد بود. در ضمن چنانچه در این زمینه صاحب تجربه و تخصص باشید، بخوبی آگاهید که میتوان با اندازه گیری شاخص مذاب به تعداد ذوب شدن ها و مصرف مجدد ماده پلاستیکی پی برد و متوجه شد گرانول کهنه است. 

 

ضمن تشکر از مطالعه مقاله فوق امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد … جهت هرگونه سوال میتوانید همه روزه با کارشناسان ما در تماس باشید

لیست قیمتهای مختلف قطعات مختلف خط تولید دستگاه ظروف یکبارمصرف

گروه صنعتی بهساز پلیمر با بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه ساخت ماشین آلات خط تولید ظروف یکبار مصرف فعالیت داشته و آماده ارائه و فروش دستگاه ظروف یکبار مصرف  در ظرفیت ها و سایز های مختلف میباشد

برای اطلاع از قیمت های ** قطعات مختلف خط تولید دستگاه ظروف یکبارمصرف *** با شماره زیر در تماس باشید

 

گروه صنعتی بهساز پلیمر 

09122203855

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

77 − = 75