معرفی نرم کننده گرانول و انواع آن

 

همانطور که در مقالات قبل در مورد گرانول اشاره شد، گرانول ، نوعی از شکل پلیمر میباشد که در صنعت پتروشیمی به صورت دانه دانه بوده و به جهت مصارف و کاربرد های متفاوت بایستی ذوب و شکل دهی شود البته لازم به ذکر است ، ممکن است گرانول ها حاصل بازیافت ضایعات پلاستیکی باشند ، یکی از افزودنی های گرانول ؛ نرم کننده گرانول های پلیمری هستند که این نرم کننده ها در اصل به گرانول اضافه میشوند. در این مقاله از گروه آی تی بهساز پلیمر به بررسی  نرم کننده گرانول و انواع آن میپردازیم … تا انتها همراهمان باشید .

 

نرم کننده گرانول

نرم کننده گرانول

نرم کننده های گرانول چیست

نرم کننده های گرانول پلاستیک به موادی گفته میشوند که برای نرم کردن پلاستیک در دمای بالا مورد استفاده قرار میگیرد ، نرم کننده ها به شکل مواد روغنی با نقطع جوش بالا تولید میگردند و منجر میشوند پلاستیک های سخت و شکننده ، نرم و منعطف گردند. نرم کننده های پلاستیکی ، جزو افزودنی های پلیمری میباشد که برای جبران نقص های پلیمر، به آن اضافه میشوند تا خاصیت گرانول را به چیزی که مد نظر تولید کننده میباشد ، تغییر دهند. نرم کننده های گرانول کاربرد های فراوانی داشته و در صنعت پلاستیک و پلیمر دارای اهمیت فراوانی میباشد.

دلایل استفاده نرم کننده گرانول ( مزایای بکار گیری از نرم کننده های گرانول )

 

در کل میتوان گفت ، افزودنی نرم کننده ، برای منعطف نمودن محصول ، ضمن استحکام محصول و پیوستگی آن بکار رفته میشود. البته لازم به ذکر است استفاده از نرم کننده ها دارای خاصیت و اهداف دیگری میباشد که در زیر میتوان به آن ها اشاره نمود :

1 ) *** افزایش قابلیت کشسانی محصولات پلاستیکی

2 ) *** کاهش مقاومت ماده ( پلاستیک ) یا محصول در برابر تغییر شکل یا تغییر فرم ( کاهش مدول پلاستیکی )

3 ) *** خاصیت انعطاف پذیری محصول و ماده ( پلاستیک ) حتی در دماهای سرد

4 ) *** کاهش دمای فراورش

5 ) *** کاهش ویسکوزیته مذاب ( گرانروی (Viscosity) )

6 ) *** تسهیل یافتن فرآیند کار و عملیات بر روی مواد یا محصول و شکلدهی آسان تر آن

 

برای مطالعه بیشتر : دستگاه گرانول ساز

 

معرفی انواع نرم کننده های گرانول پلاستیکی

نرم کننده های گرانول ، دارای انواع مختلفی میباشد در واقع میتوان گفت با توجه به کارآیی و شرایط استفاده ، بایستی تنوع در بین آن ها وجود داشته باشد ، از انواع نرم کننده های گرانول میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

1 ) ***  نرم کننده های اولیه

2 ) ***  نرم کننده های ثانویه

3 ) ***  نرم کننده های اپوکسی

4 ) ***  نرم کننده های فسفات

5 ) ***  نرم کننده های گرانول پلیمری

 

معرفی نرم کننده های گرانول اولیه

این نوع از نرم کننده ها که پایداری پلیمر را افزایش میدهند، برای تولید PVC دارای کاربرد فراوانی میباشد ، زیرا انحلال پذیری این نوع پلاستیک را تحمل میکنند و به علت دما و حرارت از بافت آن جدا نمیشوند. لازم به ذکر است استفاده از این نوع نرم کننده ها ، مقاومت و انعطاف پذیری PVC  را بالا میبرد و اجازه نمیدهد بخاطر اعمال فشار به آن ، شکستگی و بریدگی رخ دهد .

معرفی نرم کننده های گرانول ثانویه

در نرم کننده های گرانول ثانویه ، به نسبت نوع اولیه آن ، از پایداری و مقاومت کمتری برخوردار میباشد از این رو برای آندسته از محصولات پلیمری که نیاز به انعطاف پذیری بالایی میباشد بکار گرفته نمیشود. با این تفاسیر ، چون هزینه کمتری در مقایسه با نرم کننده گرانول نوع اولیه دارد ، منجر به کاهش هزینه تولید میگردد و مقرون به صرفه تر خواهد بود ، بدین علت ، چنانچه انعطاف PVC مهم نباشد ، از این نوع نرم کننده ها استفاده میشود.

معرفی نرم کننده های گرانول اپوکسی

گروه سوم از نرم کننده های گرانول ، نرم کننده های اپوکسی میباشند که اغلب در تولید چرم مصنوعی ، روکش کابل و فیلم های شفاف کاربرد دارند، در دما های پایین تر ، از خاصیت انعطاف پذیری نیز برخوردار میباشد ، زیرا میزان فراری آن بسیار کم میباشد.

معرفی نرم کننده های گرانول گروه فسفات

این گروه از نرم کننده ها ، در واقع ، گرانترین نوع نرم کننده بشمار میرود ، این ویژگی ها ، کاربرد آن را محدود نموده و صرفا برای موارد خاص ، مورد استفاده قرار میگیرد . البته لازم به ذکر است که سمی هست و مقاومت بالا در مقابل حلال ها و اثر گذاری مناسب در دماهای کم از مهمترین ویژگی های این گروه از نرم کننده ها میباشد.

معرفی نرم کننده گرانول پلیمری

نرم کننده گرانول پلیمری ، هم دارای قیمت مناسبتری میباشد و هم فراریتشان کمتر بوده و مهمتر از همه از خطر سمی بودن نیز به دور میباشد. کاربرد نرم کننده گرانول پلیمری بسیار زیاد میباشد و البته سرعت انحلال آن ها کم بوده و چنانچه دما کم شود ، عملکرد آن ها نیز کم خواهد شد . اما مسئله غیر قابل انکاری که در مورد نرم کننده گرانول پلیمری وجود دارد ، این است که تجزیه ناپذیر بوده و این نیز یک عیب برای آن ها محسوب میگردد.

ضمن تشکر از مطالعه مقاله فوق امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد … جهت هرگونه سوال میتوانید همه روزه با کارشناسان ما در تماس باشید

لیست قیمتهای مختلف قطعات مختلف خط تولید دستگاه ظروف یکبارمصرف

گروه صنعتی بهساز پلیمر با بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه ساخت ماشین آلات صنایع پلاستیک و گرانوساز فعالیت داشته و آماده ارائه و فروش دستگاه ظروف یکبار مصرف  در ظرفیت ها و سایز های مختلف میباشد

برای اطلاع از قیمت ** دستگاه گرانول ساز  *** با شماره زیر در تماس باشید

 

گروه صنعتی بهساز پلیمر 

09122203855

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 77 = 83