همانگونه که در مقالات پیشین ارائه شد ، پلاستیک ها از نظر رفتار در مقابل حرارت به دو دسته کلی تقسیم بندی میشوند:

 

ترموپلاست ها و ترموست ها

 

 

ترموپلاست ها بخاطر ساختار شیمیایی خود، توانایی شکلدهی مجدد و ذوب و نتیجتا بازیافت مکانیکی را دارند، برخلاف ترموست ها بواسطه دارا بودن اتصال عرض میان زنجیره ها از این توانایی برخوردار نبوده در این مقاله از گروه آی تی بهساز پلیمر به بررسی راه های شناخت ترموست از ترموپلاست میپردازیم . تا انتها همراهمان باشید:

حال شاید بپرسید تشخیص این دو پلاستیک چه اهمیتی دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بایستی گفت در هنگام بازیافت تشخیص این دو از یکدیگر بسیار مهم میباشد زیرا اگر قادر نباشیم ترموپلاست را از ترموست تشخیص ندهیم، در هنگام گرانول کردن ، آسیب های بسیار جدی به دستگاه گرانول ساز وارد میکند.

 

روش تشخیص ترموست از ترموپلاست

 

اگر بخواهید تعیین کنید که این ماده ترموست است یا ترموپلاست (ترموپلاستیک) ؟؟؟؟ بایستی یک میله همزن را تا دمایی حدود 500 درجه فارنهایت گرم کنید و آن را بر روی نمونه فشار دهید، چنانچه نمونه نرم شد، آن ماده ترموپلاست و اگر پاسخ خیر است؛ محتملا ترموست است.

 

برای اینکه در ابتدا تعیین کنید که یک ماده ترموست یا ترموپلاستیک است، یک میله همزن (تا حدود 500 درجه فارنهایت) گرم کنید و آن را روی نمونه فشار دهید . اگر نمونه نرم شود، ماده یک ترموپلاستیک است. اگر نه، احتمالاً ترموست است. سپس نمونه را تا لبه شعله نگه دارید تا مشتعل شود.

تفاوت مهم و اصلی بین ترموست و ترموپلاست، این است که ترموست ماده ای میباشد که در هنگام گرم شدن و حرارت دهی تقویت میگردد اما نمیتوان آن را مجددا قالب ریزی کرد یا پس از شکل گیری اولیه حرارت داد درحالی که ترموپلاست ها را میتوان بدون ایجاد هیچگونه تغییر شیمیایی دوباره گرد و قالبگیری و سرد نمود. خاصیت ترموست ها : سفت و شکننده و مات ، مستحکم در دما های بالا و دارای مقاومت شیمیایی خوب و خود خاموش شدن و انتشار دود کم.

 

نحوه شناسایی ترموپلاست ها و ترموست ها بوسیله آزمایش شعله

 

حال شما یک قطعه پلاستیکی دارید و تمایل دارید بدانید از چه چیزی ساخته شده است و چه پلاستیکی است؟؟؟؟

اغلب پلاستیک ها شبیه هم بوده در اینجا میخواهیم نگاهی دقیق و نکته سنج تر به برخی ار روش های استفاده از تست سوزاندن بپردازیم، شدیدا تاکید میشود این آزمایش ها بایستی حتما در محیط صنعتی صورت گیرد نه در محیط خانه !!!!!!! بایستی پروتکل های ایمنی کاملا رعایت شود ، سوختن پلاستیک ها میتواند بخار های سمی ایجاد کند و قطرات پلاستیک بسیار داغ هستند.

اولین اقدامی که بایستی انجام دهید این است که تعیین کنید آیا این ماده ترموپلاست هست یا ترموست؟؟؟؟ به یاد داشته باشید که این کار در یک محیط با تهویه مناسب انجام گیرد ، همانطور که در بالا گفته شد ، یک میله فلزی را تا دمای 260 درجه سانتی گراد یا 500 درجه فارنهایت گرم کنید ، آن را روی نمونه فشار داده ، چنانچه ترموپلاست باشه ذوب میشود اما اگر گرماسخت یا ترموست باشد ذوب نمیگردد.

 

انواع ترموپلاست و راه های تشخیص آن

 

ABS

ترموپلاست ABS هنگامی که از منبع گرما استفاده میشود، بوی تند داده و شعله زرد با لبه های آبی است و نمیچکد. زمانی که منبع شعله برداشته شود و بوی تند همچنان ادامه یابد ، ABS به سوختن خود ادامه میدهد ، رنگ شعله زرد و با لبه های آبی بوده و مواد میچکد و سرعت سوختن آهسته بوده و دود سیاهی به همراه دوده وارد هوا میشود.

 

نایلون 66

نایلون 66 ماده ای پلاستیکی میباشد که مایل به سفید بوده و به نسبت سخت است و نمیتوان آن را با ناخن خدشه دار کرد. هنگامی که میسوزد بویی شبیه پوی پشم یا موی سوخته داده ، شعله آن آبی با نوک مایل به زرد بوده و در هنگام اعمال شعله ، مواد چکه میکند. بعد از برداشتن ، منبع شعله به آسانی به سوختن ادامه میدهد.

 

پلی کربنات

این نوع پلاستیک بوی استر معطر ضعیف و شیرینی میدهد ، رنگ شعله نارنجی بوده و دارای دود سیاهی است و دوده را به هوا میریزد.

 

پلی پروپیلن

زمانی که شعله به کار میرود و رنگ آن شعله زرد است، پلی پروپیلن بوی تندی میدهد بعد از برداشتن منبع شعله به سوختن ادامه میدهد و بوی شیرینی از آن خارج میگردد. شعله در این نقطه آبی با نوک زرد رنگ است. پلی پروپیلن درحالیکه به آسانی به سوختن خود ادامه میدهد ، قطرات ایجاد میکند. هنگام خم شدن ، ورق پلی پروپیلن روی خط چین سفید میگردد. نکته جالب این است که پلی پروپیلن در آب شناور میباشد .

PTFE

PTFE یک نوع فلوروکرین بوده. بسیار سفید و حالت مومی میباشد همچنین به نسبت نرم است. آن را میتوانید با ناخن شصت خود خدشه دار کنید. تکه PTFE بدون استفاده از شعله ، بویی شبیه موی سوخته میدهد، در هنگام اعمال شعله مواد چکه نمیکند. PTFE یکی از کمترین ضرایب را در میان تمام ترموپلاستیک ها دارا میباشد. زمانی که به سطحی مالی میشود ، به راحتی لغزیده اما به خوبی ساییده نمیگردد.

 

انواع ترموست و راه های تشخیص آن

 

پلی استرها

هنگامی که میسوزد بوی اسید هیدروکلریک را میدهند و شعله زرد رنگ دارد . پلی استر ها ضد شعله بوده و هنگامی که منبع شعله برداشته شود مواد به سوختن ادامه میدهد. بوی آن نامشخص بوده اما شعله به رنگ زرد با لبه های آبی میباشد. قطره ای وجود ندارد و مواد به آرامی میسوزد ، نکته دیگر که پلی استر ها با اعمال شعله شکنندهه میشوند و ترک میخورند.

فنولیک ها

بدون شعله میباشند و رنگ شعله زرد بوده و مواد چکه نمیکند. منبع گرما امکان دارد منجر به ترک خوردن فنولیک شوند.

🛑دستگاه ها و خط تولید های ساخت گروه صنعتی بهساز پلیمر 🛑

✅ سازنده و تولید کننده تجهیزات گازگیر، میکسر، مکنده مواد و گیربکس اکسترودر و سیلندرمارپیچ

✅سازنده و تولید کننده تجهیزات و ماشین آلات صنایع پلاستیک (ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و گیاهی )

✅ دستگاه تولید ورق ژئومبران و دستگاه تولید ورق استخر کشاورزی

✅دستگاه تولید سینی نشا و شانه میوه

دستگاه گرانولساز مواد   PP.PE.PS.ABS.PET رشته ای تک و دو مرحله     عدسی . واتر رینگ . هوا خشک

✅سازنده دستگاه تولید ورق PP و PS و ABS و PE وPET

اکسترودر تک مارپیچ PS.PP.PE و اکسترودر دومارپیچ موازی پارالل

✅دستگاه تولید درب لیوان یکبار مصرف کاغذی، قهوه ، اسپرسو، پنیر و ماست شفاف PET

 

لیست قیمتهای مختلف قطعات مختلف خط تولید دستگاه ظروف یکبارمصرف

گروه صنعتی بهساز پلیمر با بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه ساخت ماشین آلات صنایع پلاستیک و گرانوساز فعالیت داشته و آماده ارائه و فروش دستگاه ظروف یکبار مصرف  در ظرفیت ها و سایز های مختلف میباشد

برای اطلاع از قیمت **   خط تولید ها و تجهیزات جانبی خط تولید ماشین آلات صنایع پلاستیک  *** با شماره زیر در تماس باشید

 

گروه صنعتی بهساز پلیمر 

09122203855

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 1 = 1