معرفی سیلندر و ماردون ( مارپیچ ) و انواع آن

در صنعت پلاستیک روش های گوناگونی برای آماده سازی و اصطلاحا پخت مواد پلاستیکی موجود است . یکی از رایج ترین و مهمترین موارد برای آماده سازی مواد گرانول و یا پودری ، سیلندر و ماردون ( مارپیچ ) میباشد که در این مقاله از گروه آی تی بهساز پلیمر به بررسی آن میپردازیم … تا انتها همراهمان باشید

 

معرفی سیلندر و ماردون ( مارپیچ ) و انواع آن

معرفی سیلندر و ماردون ( مارپیچ ) و انواع آن

 

ما در این مقاله در ابتدا به تعریفی مختصر از سیلندر و ماردون ( مارپیچ ) میپردازیم :

سیلندر 

سیلندر محفظه نگهدارنده پیچ می باشد . قابل ذکر است تعداد زون حرارتی سیلندر وابسته به طول آن میباشد که عملیات انتقال حرارت از طریق هیتر هایی که بر روی آن بسته میشود ، صورت میگیرد.

ماردون ( مارپیچ )

اصطلاحا به پیچی گفته میشود که در داخل محفظه سیلندر قرار میگیرد و کار انتقال مواد به قالب را انجام می دهد. ماردون ها میتواند یک کاناله و چند کاناله باشد .

 

سیلندر مارپیچ چینی گازگیردار مخصوص گرانولساز PP.PE.PS

.

.

قطعات مارپیچ ( ماردون ) 

قسمت های مختلف ماردون عبارتند از :

قطر مارپیچ ( ماردون ) : منظور از قطر مارپیچ ،همان قطر درونی سطح صفر مارپیچ میباشد.

 

زاویه پیچ : زاویه میان صفحه عمود بر محور پیچ و راستای پره ها میباشد . اکسترودر در موقع کار بایستی به نحوی بچرخد که گویا پیچ در حال باز شدن است . فقط در این صورت است که مواد به سمت جلو حرکت میکند.

 

گام پیچ : به فاصله محوری یک پره تا پره دیگر ، گام پیچ گفته میشود.

 

عمق کانال : به فاصله میان سطح صفر مارپیچ و سطح داخلی سیلندر ، عمق کانال گفته میشود و امکان دارد در طول کانال تغییر نماید.

 

درجه لقی : به فاصله میان سطح پره و جداره داخلی سیلندر ، درجه لقی میگویند. که این فاصله منجر به ایجاد یک جریان برگشتی شده که به اختلاط مواد درون اکسترودر کمک مینماید. اما شدت برش وارده به سیال در این منطقه بسیار زیاد میباشد و گرمای زیادی تولید میشود که افزایش گرمای تولید شده منجر به سوختن و تخریب پلیمر میشود.

 

عرض پره ها : به فاصله محور میان ابتدا و انتها لبه های پره ، عرض پره میگویند.

 

عرض کانل : به فاصله عمودی میان پره ها ، عرض کانال گفته میشود.

 

مواد پلاستیکی با حرارت غیر مستقیم بوسیله المنت های برقی و یا گازی به خود میگیرند . داخل گام های ماردون ( گام در ماردون ، به فاصله محوری یک پره تا پره دیگر گفته میشود که وظیفه آماده سازی مواد اولیه برای فرم گیری در تولید را بر عهده دارد ) که در حال حرکت میباشند ، تدریجا به خمیر تبدیل شده و سپس با مالشی که به وسیله میخک های داخل گام های ماردون صورت میگیرد،  آماده برای خروج از سیلندر و مارپیچ میشود .

سیلندر و مارپیچ  ( سیلندر ماردون ) قطعه ای فولادی با آبکاری مخصوص و به صورت استوانه ای شکل میباشد که به جهت میکس و پخت مواد پلیمری از آن استفاده میکنند . سیلندر ماردون از چند قسمت تشکیل شده است و به نسبت به نوع استفاده و محصول تولیدی در انواع گوناگون ساخته میشود. طراحی های سیلندر ماردون رابطه مستقیمی با مواد پلیمری مورد استفاده دارد به عنوان مثال سیلندر و مارپیچ خط تولید لوله پلی اتیلن با سیلندر و مارپیچ خط تولید پی وی سی متفاوت میباشد.

 نحوه نصب سیلندر و ماردون

برای ساخت اکسترودر ابتدا بایستی استراکچری محکم و بدون هر گونه ارتعاش با رفرنس های مناسب یک شاسی ساخته شود و در ابتدا موتور و گیربکس بر روی آن نصب میشود و در مرحله بعدی سیلندر و ماردون به قسمت گلوهه گیربکس متصل شده و به وسیله استند های زیرین ، مقاوم سازی شده و لرزه گیری میشود تا در هنگام تولید علاوه بر خروجی یکنواخت و سرعت مناسب ، عاری از هر گونه لرزش های اضافی که باعث ایجاد صدا های ناهنجار و شکستگی در بخش های قید و ماهیچگی میشود را خنثی نمود.
.

سیلندر و مارپیچ ساده

ابتدا بعد از نصب گیربکس بر روی شاسی قسمت انتهای ماردون که اصطلاحا به آن دم ماردون میگویند ، داخل بوش گلدانی گیربکس قرار میدهیم و سپس ماردون را داخل سیلندر قرار داده و تا انتها بر روی پله گیربکس به عقب هدایت میشود و به وسیله سوراخ و قلاویزی که بر روی گیربکس هستند ، اتصال سیلندر و ماردون بر روی اکسترودر را اجرا میکنیم.
.

سیلندر و مارپیچ دو قلو یا کونیکال

در این سیلندر و مارپیچ ها که دارای 2 مارپیچ داخل یک سیلندر قرار دارد ابتدا بایستی سیبندر را برروی شاسی اکسترودر فیکس کرده و محوریت حرکتی آن را به سمت جلو و عقب و به طرفین را آماده سازی کرده و سپس بر روی شاسی نصب میکنیم . لازم به ذکر است سیلندر ها و ماردون ها در این مرحله از کار در داخل یکدیکر قرار داشته و از ظریقه اتصال آن ها توسط دو عدد بوش که یک سر بوش ها روی ماردون ها و طرف دیگر بوش روی شفت گیربکس قرار میگیرد.
.

انواع سیلندر و مارپیچ

در سال های اخیر ، افرادی بودند که به صورت تجربی و بدون عمل ، نسبت به فعالیتی که مارپیچ قرار است بر روی مواد پلیمری انجام دهد ، اقدام به طراحی و ساخت سیلندر ماردون میگردد . اما بایستی به این نکته توجه کرد که فعالیت های صنعتی امروزه بر اساس دانش بنا شده و در کنار تجربه نیز بایستی دانش و علم مهندسی آن صنعت علی الخصوص صنعت سیلندر و مارپیچ سازی را داشته باشیم.
.

انواع سیلندر ماردون در صنعت پلاستیک سازی 

1 ) سیلندر و مارپیچ ( ماردون ) دستگاه تزریق پلاستیک
1 ) سیلندر و مارپیچ ( ماردون ) دستگاه بادی 
1 ) سیلندر و مارپیچ ( ماردون ) دستگاه پت 
1 ) سیلندر و مارپیچ ( ماردون ) دستگاه نایلون و نایلکس 
1 ) سیلندر و مارپیچ ( ماردون ) دستگاه لوله پلی اتیلن 
1 ) سیلندر و مارپیچ ( ماردون ) دستگاه لوله سبز 
1 ) سیلندر و مارپیچ ( ماردون ) دستگاه گرانول سازی 
1 ) سیلندر و مارپیچ ( ماردون ) مستربچ سازی و کامپاندر 
1 ) سیلندر و مارپیچ ( ماردون ) پی وی سی PVC و چوپ پلاست
.
که هر یک از آن ها ( موارد بالا ) دارای نقشه و طراحی منحصر به فرد میباشد ، شامل تک پیچ ، دو پیچ ( همسو گرد و یا غیر همسو گرد ) موازی یا کونیکال می باشد.
.

معرفی گروه صنعتی بهسازان پلیمر 

گروه صنعتی بهسازان پلیمر با بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه ساخت ماشین آلات خط تولید ظروف یکبار مصرف فعالیت داشته و از بدو شروع همیشه سعی نموده که با استفاده از علم روز در این صنعت ماشین آلات تولیدی خود را از نظر فنی و کیفی در بالاترین سطح نسبت به موقعیت و امکانات موجود کشور ، طراحی و تولید نماید  .

جهت ورود به اطلاعات هر دستگاه بر روی نام دستگاه کلیک نمایید 

 

دستگاه تولید ظروف یکبارمصرف ترموفرمینگ PP (کلیک)

دستگاه تولید ظروف یکبارمصرف نیمه فرمینگ PS (کلیک)

دستگاه تولید ظروف یکبارمصرفگیاهی (کلیک)

دستگاه تولید ورق پلیمری PP.PS (کلیک)

دستگاه تولید سینی نشا کاری کشاورزی و گلخانه(کلیک)

.

لیست قیمتهای مختلف خط تولید دستگاه ظروف یکبارمصرف

گروه صنعتی بهساز پلیمر با بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه ساخت ماشین آلات خط تولید ظروف یکبار مصرف فعالیت داشته و آماده ارائه و فروش دستگاه ظروف یکبار مصرف  در ظرفیت ها و سایز های مختلف میباشد

برای اطلاع از قیمت های ** سیلندر و ماردون ( مارپیچ )  *** با شماره زیر در تماس باشید

 

گروه صنعتی بهساز پلیمر 

09122203855

انی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

89 − = 83