الکتروموتور چیست ؟

الکتروموتور ها ( موتور های الکتریکی ) نوعی ماشین میباشند که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل کرده و جزو پر کاربرد ترین وسایل الکتریکی در صنعت میباشند. الکتروموتور ها اغلب در انواع الکتروموتور معمولی و الکتروموتور ضد انفجار و یا الکتروموتور کولری طراحی و ساخته میگردد. اگر بخواهیم تعریفی کوتاه از الکتروموتور ها ارائه دهیم ، میتوان بدین صورت گفت که اصولا الکتروموتور ها یا به عبارتی دیگر همان موتور های الکتریکی در انواع الکتروموتور معمولی و همچنین نوع دیگر آن یعنی الکتروموتور ضد انفجار و به همین صورت موتور کولری از جهت برق مصرفی میتوانیم در نوع الکتروموتور تک فاز و سه فاز ارائه شود.

 

در حالت کلی میتوان گفت الکتروموتور ها :

از لحاظ برق مصرفی » به دو نوع الکتروموتور تک فاز و الکتروموتور سه فاز تقسیم بندی میشود.

از لحاظ ساختار حرکتی » به دو نوع دوار و خطی تقسیم بندی میشود.

از لحاظ منبع قدرت » به دو نوع الکتروموتور AC و الکتروموتور DC تقسیم بندی میشود.

 

کاربرد آن در بیشتر صنایع مانند تجهیزات تهویه و خنک کننده علی الخصوص فن ها و توربین ها ، پمپ ها و ابزار آلات و کشتی ها و کمپرسور ها و لوازم خانگی و وسایل نقلیه موتوری است.

کاربرد الکتروموتور

 

کاربرد الکتروموتور ها بسیار میباشند و در این مقاله از گروه صنعتی بهساز سعی بر آن داریم که به صورت خلاصه و کلی توضیحاتی در رابطه با آن برای شما ارائه دهیم . هنگامی که به کاربرد الکتروموتور ها اشاره میشود میتوانید به کاربردشان در دمنده ها و مکنده ها ، فن ها ، پمپ ها و توربین ها و ابزار های برقی دینام و کمپرسور ها و انتقال دهنده ها و کارخانه های کاغذ سازی و دستگاه نورد اشاره نماییم. بدون شک الکتروموتور ها از مهمترین وسیلع در صنایع مختلف میباشد مانند تجهیزات تهویه و خنک کننده ها با بکارگیری حرارت HVAC ، لوازم خانگی و وسایل نقلیه موتوری است . بدون شک موتور های الکتریکی را میتوانیم از مهمترین دستگاه هایی دانست که در تجهیزات تهویه و خنک کننده ها گرمایش ( HVAC ) ، وسایل نقلیه هایی که نیازمند به موتور و لوازم خانگی استفاده کرد.

در کنار تمامی کاربرد هایی که به آن اشاره شد میتوان به استفاده در تجهیزات صنعتی ای نظیر آسیاب و بالابر و ربات ها و کامیون های بالابر نیز اشاره نماییم. با توجه به تمامی گفته ها ، میتوانیم این گونه بگوییم که کاربر الکتروموتور ها بسیار میباشد و وجودش برای هر صنعتی لازم بوده و بدون شک یکی از مهمترین عناصر در پیشرفت مهندسی میباشد. این اختراع پر کاربرد انرژی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل مینماید.

 

نحوه تست الکتروموتور به چه صورت میباشد؟

همانطور که گفته شد الکتروموتور یا موتور الکتریکی جزو تجهیزات پر اهمیت و پر کاربرد در صنعت میباشد و اطمینان از صحت و سلامت آن دارای اهمیت زیادی میباشد. همانطور که میدانید ظاهر سالم، دلیلی بر سالم بودن و کارکرد درست آن نبوده و امکان دارد به علت دلایل مختلف الکتروموتور از کار بیفتد و بدین دلیل بایستی قبل از نصب حتما فرآیند تست الکتروموتور صورت بگیرد.

 

بررسی دلایل احتمالی کار نکردن الکتروموتور

از کار افتادن الکتروموتور میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که در زیر به بررسی آن ها میپردازیم :

1 ) نصب نادرست : مانند سطح اتکای ضعیف ، وارد شدن نیروهای نادرست بر تجهیزات

2 ) ولتاژ شفت : نشانه افزایش ولتاژ شفت الکتروموتور ، ایجاد سرو صدای زیاد و گرم شدن بیش از حد یاتاقان ها است.

3 ) عوامل تاثیر گذار در کیفیت توان : نظیر ولتاژ گذرا و عدم تعادل ولتاژ

4 ) عوامل مرتبط به درایو های فرکانس متغیر : نظیر جریان های پارازیت و انعکاس یا بازتاب ها در سیگنال های PWM خروجی درایو و اضافه بار موتور.

5 ) عوامل مکانیکی : نظیر عدم تعادل شفت ، از بین رفتن یاتاقان ها ، ناهم محوری شفت دوار موتور و راستای بار، لغزان بودن و لنگی شفت.

 

نحوه عیب یابی در الکتروموتور ها

اولین روش الکتروموتور ها، چک کردن ظاهری موتور میباشد به عنوان مثال در محل هایی که اتصال به درستی برقرار نشده ، میتوان نشانه های سوختگی در اثر حرارت بیش از حد را مشاهده نمود.

روش دیگر عیب یابی در الکتروموتور ها، چک کردن ظاهری موتور میباشد. به عنوان مثال ، در محل هایی که اتصال به خوبی برقرار نشده، میتوان نشانه های سوختگی در اثر حرارت بیش از حد را مشاهده نمود. روش دیگر عیب یابی الکتروموتور، استفاده از ابزار ولت متر میباشد. با اندازه گیری ولتاژ ، خط های ورودی موتور میتوان ابتدا قطع و یا وصل بودن اتصالات را چک کرد و همچنین میتوان متعادل بودن ولتاژ را تشخیص داد.

بکارگیری از آمپرمتر جهت عیب یابی الکتروموتور، روش بعدی میباشد. با اندازه گیری جریان های ورودی به موتور، میتوان زیاد بودن جریان موتور و نامتعادل بودن جریان را تشخیص داد. همچنین میتوان مشخص نمود که آیا سیم پیچی ها به زمین و یا بدنه متصل است یا خیر.

با استفاده از دستگاه میگر هم میتوان وضعیت عایق بودن الکتروموتور را چک نمود و در صورت خوب نبودن عایق، اقدام به تعویض آن کرد. . برای تشخیص صداهای غیر عادی الکتروموتور نیز از وسیله ای بنام سنداسکوپ استفاده میکنیم تا منابع نویز در الکتروموتور را شناسایی کنیم.

روش های تست الکتروموتور

در زیر به بررسی بهترین روش های تست الکتروموتور میپردازیم و بشما معرفی خواهیم کرد:

1 ) بررسی محل اتصال موتور

ممکن است در حین بارگیری الکتروموتور ، قبل از آن که به دست شما برسد محل اتصال الکتروموتور به دستگاه مقابل آسیب دیده شده باشد و این میتوان به الکتروموتور و شافت خروجی و دستگاه مقابل آسیب جدی بزند.

2 ) خواندن پلاک الکتروموتور بصورت دقیق

یک ورقه فلزی کوچک روی پوسته همه الکتروموتور های استاندارد وجود دارد که اطلاعات الکتروموتور بر روی آن نوشته شده است که به آن اصطلاحا پلاک میگویند. با خواندن آن میتوان متوجه شد که این الکتروموتور مناسب کار ما هست یا خیر؟؟؟

 

از مهمترین اطلاعات پلاک موتور که به مصرف کننده میدهد عبارتند از : 

*** سرعت : نشان دهنده چرخش روتور یا شافت خروجی موتور در هر دقیقه میباشد ( برحسب PRM).

*** توان : توان خروجی را نشان میدهد. ( به اسب بخار ).

*** ولتاژ : در الکتروموتور تک فاز، ولتاژ و فاز مورد نیاز را نشان میدهد.

*** اسم شرکت تولید کننده

*** گواهی نامه فنی : که نشان دهنده میزان مقاومن و محافظت الکتروموتور در مقابل نفوذ آب و گرد و غبار را نشان میدهد ( که با IP نمایش داده میشود).

*** دیاگرام سربندی : نشان دهنده چگونگی اتصال الکتروموتور به سرعت ها و ولتاژ های مختلف و همینطور نمایشگر دوران برعکس الکتروموتور میباشد.

*** مدل و شماره سریال

*** نوع و جنس فریم : نشان دهنده نحوه نصب الکتروموتور و ابعاد فیزیکی آن میباشد.

*** جریان : جریان برق مورد نیاز جهت کار کردن الکتروموتور را نشان میدهد.

 

چک کردن یک دست بودن رنگ الکتروموتور

چنانچه قصد خرید الکتروموتور های دست دوم را دارید بایستی به رنگ پوسته آن توجه نمایید حتما بایستی یک دست و پر رنگ باشد. کمرنگ بودن برخی قسمت های موتور میتواند از گرما و فشار بیش از حد به الکتروموتور میباشد.

 

چک کردن ایرادات ظاهری الکتروموتور

ایرادات کوچک و بزرگ ظاهری میتواند منجر به اخلال در فعالیت دستگاه شما میشود و سالم نبودن فیزیکی دستگاه میتواند هزینه های بالایی را در بر داشته باشد.

 

چک کردن کاسه باد و فن

الکتروموتور نوع TEFC که طبق استاندارد NEMA ساخته میشوند، یک الکتروموتور کاملا پوشیده خنک شونده با فن میباشد. بایستی مطمئن شوید که حفاظ فلزی که پره های فن در پشت آن در انتهای الکتروموتور قرار میگیرد، به طور مطمئن به بدنه الکتروموتور وصل شده باشد و عاری از هرگونه آلودگی و خاک و شن میباشد. همینطور اطمینان حاصل نمایید که سوراخ های کاسه باد کاملا باز باشد و بطوریکه هوا به آسانی از طریق آن جریان پیدا کند. نادیده گرفتن این موضوع میتواند منجر به داغ شدن و نهایتا سوختن الکتروموتور شود.

 

بررسی یاتاقان های موتور

برای چک نمودن یاتاقان ابتدا بایستی بدانیم یاتاقان چیست؟

یاتاقان ها دارای انواع مختلفی میباشند دونوع بسیار کاربردی آن ، یاتاقان لغزشی ( بوش ) و یاتاقان های فولادی هستند برخی یاتاقان ها نیازمند نگهداری و روغن کاری دائمی میبباشد که بایستی به این موضوع به صورت ویژه توجه کرد . دما نیز در در هر در هر یاتاقان متفاوت میباشد مثلا در یاتاقان های غلتان ، دمای محیط بایستی از 50 تا 90 درجه سانتی گراد باشد همچنین در یاتاقان های غلاف دمای روغن 85 درجه سانتی گراد و دمای روغن روانکاری 300 درجه سانتی گراد میباشد.

 

چک کردن سیم پیچ های الکتروموتور :

برای بررسی سیم پیچ الکتروموتور بایستی به نکات زیر توجه نمود:

***** چک کنید که سیم پیچ های مدار باز نباشد.

***** تیره بودن سیم پیچی های الکتروموتور در برخی نقاط میتواند نشان دهنده سوخته بودن سیم پیچ یک الکتروموتور باشد.

***** بررسی نمایید که سیم پیچ الکتروموتور اتصال کوتاه نشده باشد زیرا ممکن است فیوز را قطع کند و مدار شکن در همان لحظه باز شود .

***** نفوذ آلودگی و گرد و غبار زیاد به سیم پیچی الکتروموتور میتواند منجر به اخلال در فعالیت الکتروموتور و افزایش حرارت حین کار گردد بصورتی که دستگاه بشکل جدی آسیب ببیند پس بهتر است چک کنید که آلودگی و گرد و غبار زیاد به داخل سیم پیچی نفوذ نکرده باشد.

 

بررسی مقدار مقاومت اهمی به وسیله اهم متر

این کار را با استفاده از یک مولتی متر انجام دهید ، ابتدا تنظیمات و پروب های دستگاه را روی اندازه گیری مقاومت تنظیم کرده و سپس پروپ ها را در سوکت مناسب ( COM و اهم ) قرار داده و بالاترین مقیاس را انتخاب نمایید. سوزن عقربه را در نقطه 0 تنظیم کرده و محل اتصال زمین فریم را پیدا کرده و یکی از پروپ ها را روی آن نقطه فشرده و پروپ دیگر را به هریک از سر سیم های خروجی از الکتروموتور وصل کنید . ایده آل بدین صورت میباشد که مولتی متر بالاترین مقاومت خود را نشان دهد. در کل هرچه مقاومت بالاتر باشد الکتروموتور بهتر است. مقاومت زیر 500 کیلو اهم مناسب کار نیست .

 

بررسی میزان لرزش الکتروموتور

لرزش الکتروموتور ها اغلب به علت ایراد فنی در الکتروموتور میباشد یا به علت نصب نادرست الکتروموتور میباشد. اندازه گیری لرزش و ارتعاش الکتروموتور در سه جهت و در محور های X  و Y  و Z بررسی میشود و برای اندازه گیری لرزش الکتروموتور از دستگاه ویبرومتر استفاده میشود. مقداری که به دست آمده بایستی به صورت میانگین در حدود 8/4  میلی متر بر ثانیه باشد.

 

بررسی کلید گریز از مرکز و محفظه درپوش عقب موتور

از کلید گریز از مرکز برای سوئیچ کردن خازن ها و سیم پیچی استارت مورد استفاده میشود و روند کار در الکتروموتور ها بدین صورت است که در یک سرعت خاصی وارد مدار میشود و یا از مدار خارج میگردد. همچنین محفظه درپوش عقب الکتروموتور را چک کنید که آسیب دیده نشود.

 

بررسی بلبرینگ های الکتروموتور

آخرین روش تست الکتروموتور ها ، بررسی بلبرینگ های آن است . برای این کار بایستی الکتروموتور را در سطحی صاف و محیطی ساکت قرار داده و به آرامی شافت خروجی را بچرخانید و به صدای آن نیز دقت نمایید چنانچه در هنگام چرخاندن شافت خروجی ، صدای اضافی شنیدید و یا حس کردید، حرکت بلبرینگ روان نبوده و بلبرینگ دارای ایراد میباشد.

یک آزمایش دیگر که میتوانید انجام دهید این است که شافت خروجی را به آرامی به عقب و جلو کنید و چک نمایید که شافت لقی و حرکت زیاد نداشته باشد ، چرا که این نشان دهنده خرابی بلبرینگ های الکتروموتور میباشد و در حالت کلی ایراد در بلبرینگ ها منجر میشود الکتروموتور خیلی گرم شده و نهایتا بصورت کامل خراب شوند.

 

برند های الکتروموتور

 

همانطور که گفته شد الکتروموتور وسیله ای میباشد که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل کرده و از کاربرد های الکتروموتور میتوان در بیشتر تجهیزات برقی صنایع مختلف ، لوازم خانگی و ماشین آلات و لوازم شهری ، ابزار آلات کشاورزی نام برد. با توجه به کاربرد های فراوان و اهمیت این اختراع، شرکت های بسیاری از سرتاسر جهان تولید کننده الکتروموتور و متعلقات آن میباشد و الکتروموتور ها همانطور که گفته شد به دو نوع تک فاز و سه فاز تقسیم بندی میشود و تقریبا اکثر شرکت های فعال در این زمینه ، هر دو مدل را طراحی و تولید کرده است. مارک الکتروموتور تاثیر مستقیم و بسیار زیادی بر روی کیفیت آن دارد و میتوان به جرات گفت برند های معتبر و شناخته شده ، الکتروموتور های با کیفیت تری تولید میکنند.

 

بهترین مارک های الکتروموتور

 

 

همانطور ک گفته شد برند های زیادی در بازار وجود دارد و تشخیص بهترین مارک با توجه به کاربرد آن همواره کاری دشوار است . قطعا بدون کمک از افراد با تجربه و متخصص نمیتوان به تشخیص مناسب ترین انتخاب الکتروموتور رسید. در کنار کشور های تولید کننده ای نظیر ایتالیا و چین و برزیل و ترکیه و … کشور ایران نیز از چندین سال قبل شروع به طراحی و ساختن الکتروموتور های با کیفیت و مقرون به صرفه ای کرده است در ادامه لیستی از الکتروموتور های تولید داخل را خدمتتان قرار میدهیم.

 

مقایسه برندهای الکتروموتور خارجی و ایرانی

ایده اصلی ساخت الکتروموتور مربوط به آقای نیکولا تسلا در کشور آمریکا میباشد لذا برند های اروپایی و خارجی سابقه طولانی تری در ساخت آن دارند . الکتروموتور های شرکت های معتبر وارداتی همگی طبق استاندارد های جهانی و با کیفیت بسیار خوبی ساخته میشوند . تولید کنندگان کشورهایی نظیر ترکیه و چین و ایتالیا و … با توجه به تکنولوژی پیشرفته ، محصولات کارآمد با راندمان بالایی را میسازند. در حال حاضر با در نظر گرفتن محدودیت های وارداتی که وجود دارد ، کارخانه های ایرانی نظیر موتوژن و الکتروژن و جمکو و …. شروع به طراحی و تولید انواع الکتروموتور های تک فاز و سه فاز را کرده اند. به علت افزایش روز افزون قیمت ها و تورم بالا، استفاده از برند های خارجی توجیه اقتصادی نداشته است. الکتروموتور های ایرانی دارای کیفیت بالا و مطابق استاندارد های اروپایی نیز ساخته و پرداخته میشوند. امروزه شرکت های ایرانی جایگاه ویژه ای در میان کشور های خاورمیانه و آسیایی پیدا کرده است ، کارخانه های داخلی، الکتروموتور هایی با توان خروجی متنوعی را بوسیله بهترین مواد اولیه و با بکار گیری سیستم های پیشرفته طراحی و تولید میکنند . الکتروموتور های تولید داخل با توجه به کیفیت و قیمت مناسب میتواند جایگزین خوبی برای نمونه های خارجی باشند.

 

لیستی از بهترین برند های الکتروموتور

ابتدا به بررسی برند الکتروموتور زیمنس میپردازیم ، الکتروموتور زیمنس در بسیاری از صنایع مختلف نظیر تکنولوژی های مربوط به فعالیت های ساختمانی و تجهیزات اتوماسیون برای تولید کنندگان و شرکت های ساخت و ساز و سیستم های تصویر برداری برای بیمارستان ها و موتور های الکتریکی برای اهداف صنعتی و حرکتی و … مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع بنظر میرسد برند زیمنس همه جا حضوری فعال داشته و هدف شرکت زیمنس ، طراحی مجدد فناوری موتور های الکتریکی ، برای بکار بردن آن ها در وسایل نقلیه میباشد. برای معرفی برند الکتروموتور زیمنس ، لزومی ندارد خیلی تلاش کنیم زیرا این برند از  150 سال پیش در عرصه بازار های جهانی در حال فعالیت بوده و جزو برند های الکتروموتور پیش رو در این صنعت میباشد.

برند الکتروموتور WEG WEG ، از دیگر برند های الکتروموتور جهانی میباشد که به صورت مستقل و از طریق واحد تولیدی خود در آمریکا لاتین، موتور های الکتریکی HVAC و صنعتی را تولید نموده و سپس بوسیله مراکز توزیع خود در ایالات متحده، این الکتروموتور ها را توزیع میکند. برند WEG جزو بزرگترین تولید کنندگان موتور الکتریکی صنعتی در قاره آمریکا است که سالانه بیش از 22 میلیون دستگاه تولید میکند و در حال حاضر برند الکتروموتور WEG در 6 قاره در حال فعالیت میباشد و محصولات خود را به بیش از 100 کشود صادر میکند و دارای 7 مرکز تولیدی میباشد.

برند الکتروموتور AMETEK این شرکت، سالهاست که با هدف برطرف نمودن پیچیده ترین چالش های مشتریان، از طریق بکارگیری فناوری های منحصر به فرد و خلاقانه، یکی از برند های الکتروموتور است که در بازار جهانی مشغول به کار بوده و واحد تولیدی شرکت AMETEK ، به مشتریان خود خدماتی نظیر تولید الکتروموتور DC ، دایو ها ، پمپ ها و … را ارائه میدهد. همچنین برند الکتروموتور AMETEK  در سال 2017 با خرید برند MOCON ، فعالیت های دیگری را هم شروع کرد. از جمله این فعالیت ها میتوان به ارائه ابزار های برجسته ، ردیاب ها و سیستم ها و خدمات مشاوره ای اشاره کرد. بدین ترتیب امروزه برند های الکتروموتور AMETEK  و MOCON باهم ادغام شده اند.

برند الکتروموتور FAULHABER GROUP این برند ، بیش از 5 دهه است که فعالیت های خود را در زمینه مانند صنایع رباتیک و ابتیک و پزشکی و هوافضا گسترش میدهد. برند الکتروموتور FAULHABER GROUP طیف وسیعی از موتور های الکتریکی و سیستم های میکرودرایو را از طریق برند معروف خود MICROMO ، تولید و به مشتریان ارائه میشود. این شرکت جزو برند های الکتروموتور میباشد که محصولات و فناوری پیشرفته خود را در سرتاسر جهان عرضه میکنند. برند الکتروموتور FAULHABER GROUP ، طیف وسیعی از موتور های الکتریکی و سیستم های میکرودرایو را از طریق برند معروف جهان عرضه میکند. برند الکتروموتور FAULHABER GROUP پس از امضای توافق نامه با یکی از برجسته ترین شرکت های ارائه دهنده فناوری موتور های الکتریکی در سال 2008 ، میکرو سیستم هایی دقیق را با طراحی سفارشی تولید میکند.

یکی دیگر از برند الکتروموتور ها ، الکتروموتور Danaher Motion  میباشد این شرکت، جزو برند های الکتروموتور با تجربه در زمینه ساخت و طراحی موتور های الکتریکی سفارشی برای نیاز های خاص میباشد. همچنین از تجربیات گسترده خود در زمینه فناوری های مکانیکی و الکترومغناطیسی و کنترل بهره میگیرد تا در زمینه ساخت ماشین آلات با سرعت بیشتر به مشتریان کمک کند. برند الکتروموتور Danaher Motion محصولاتی نظیر موتور های الکتریکی و درایو ها و محرک ها و … را به جهت بهینه سازی عملکرد سیستم های کنترل حرکتی ، تولید و در بازار توزیع میکند.

 

مهمترین تفاوت الکتروموتور های تک فاز و سه فاز

 

تفاوت مهم الکتروموتور تک فاز و سه فاز در چیست ؟ چنانچه قصد خرید الکتروموتور تک فاز یا سه فاز دارید بایستی بدانید نیاز شما چیست . ویژگی هریک از آن ها چیست ، با کارشناسان ما در تماس باشید تا طبق نیاز شما ، بهترین گزینه را به شما ارائه دهند.

ویژگی الکتروموتور تک فاز

الکتروموتور های تک فاز توانایی راه اندازی برق 220 ولت با فرکانس 50 تا 60 هرتز را داشته و دارای تنوع بالایی میباشد. از انواع الکتروموتور های تک فاز میتوان سنکرون ، اونیور سال، دفعی ، خازن دار ، فاز شکسته و قطب چاک دار را اشاره نمود. الکتروموتور قابل استفاده در برق شهری بوده و مقرون به صرفه میباشد . از کاربردهای الکتروموتور میتوان به همزن ، آبمیوه گیری و جاروبرقی اشاره کرد.

نوع اونیورسال الکتروموتور دارای جاروبک، روتور سیم پیچی شده و تیغه کلکتور میباشد. سرعت این کلکتور 20 هزار دور در دقیقه بوده و میتواند باعث راه اندازی چرخ گوشت و آسیاب و جاروبرقی شود.

 

ویژگی الکتروموتور سه فاز

الکتروموتور سه فاز به دو روش ستاره ای یا مثلثی راه اندازی میشود . توان الکتروموتور سه فاز بیشتر از نوع تک فاز هست و از این الکتروموتور در ساخت ماشین آلات و صنعت استفاده میشود. از نمونه های کاربرد این الکتروموتور میتوان دستگاه ها و ماشین آلات بسته بندی را نام برد.

الکتروموتور های سه فاز، سه سیم پیچ دارد و چنان چه توان 3 برابر حالت عادی را نیز دارید آن را بصورت مثلثی راه اندازی کنید. توان تولیدی در حالت مثلثی سه برابر حالت ستاره ای است.

 

ساختار الکتروموتور تک فاز و سه فاز

الکتروموتور های تک فاز و سه فاز از دو قسمت اصلی روتور و استاتور ساخته میشوند:

1 ) روتور : قسمتی دواز موتور القایی میباشد و روتور از طریق شفت به بار مکانیکی متصل میشود .

2 ) استاتور : استاتور ، جزوی ثابت از موتور القایی است. یک سیم پیچ استاتور در استاتور الکتروموتور قرار گرفته و منبع تغذیه سه فاز یا یک فاز به آن داده میشود.

 

موتور القایی یا موتور آسنکرون (غیر هم­زمان) یک موتور الکتریکی جریان متناوب (AC) است که در آن جریان الکتریکی روتور (بخش متحرک) که برای تولید گشتاور مورد نیاز است از طریق القای الکترومغناطیسی از سوی میدان مغناطیسی سیم پیچ استاتور به دست می آید. موتورهای القایی از پرکاربردترین موتورهایی هستند که در سامانه‌های کنترل حرکت صنعتی و همچنین خانگی به کار گرفته می‌شوند.

 

کاربرد الکتروموتور تک فاز و سه فاز

با توجه به کاربرد موتور القایی تک فاز و سه فاز :

1 ) موتور تک فاز اغلب در لوازم خانگی مورد استفاده قرار میگیرد و در کارهای سبکتر نظیر جاروبرقی و فن و پمپ گریز از مرکز و ماشین لباسشویی و آسیاب و اسباب بازی و ریش تراش برقی ، ماشین های حفاری و کمپرسور و …. مورد استفاده قرار میگیرد.

2 ) الکتروموتور های سه فاز بصورت گسترده در درایوهای صنعتی و تجاری بکار گرفته میشوند. زیرا از نظر کارآیی دارای عملیاتی سخت تر و مقرون به صرفه میباشند. نظیر بالابر ها و جرثقیل ها و فن های اگزوز با ظرفیت بالا ، سنگ شکن ها و آسیاب های استخراج روغن و نساجی و ….

 

مزایا و معایب الکتروموتور تک فاز و سه فاز

تفاوت اصلی میان الکتروموتور تک فاز و سه فاز در این است که موتور های القایی تک فاز، خود راه انداز نیستند در حالی که موتور های القایی سه فاز خود راه انداز بوده و تفاوت موتور های القایی تک فاز و سه فاز بر طبق فاکتور های عملی زیر توضیح داده شده است.

منبع تغذیه

موتور القایی تک فاز از منبع تغذیه تک فاز استفاده میکند در صورتی که موتور القایی سه فاز از منبع تغذیه سه فاز استفاده میکند.

مکانیسم راه اندازی

موتور تک فاز خود راه انداز نبوده اما موتور سه فاز بدون نیاز به وسایل خارجی خود راه اندازی میشود.

کارآیی و مصرف

با توجه به مصرف برق و راندمان موتور تک فاز در مقابل سه فاز ، موتور تک فاز دارای راندمان پایینی بوده زیرا تنها یک سیم پیچ بایستی تمام جریان را حمل کند. موتور سه فاز دارای راندمان بالایی میباشد زیرا سه سیم پیچ برای حمل جریان در دسترس است منابع موتور سه فاز به نسبت به موتور های تک فاز انرژی کمتری مصرف میکنند.

امکانات

موتور های تک فاز در ساخت و ساز مقرون به صرفه هستند و موتور سه فاز از نظر ساخت پیچیده و پر هزینه میباشد.

نگهداری

تعمیر و نگهداری موتور تک فاز آسان بوده و تعمیر و نگهداری موتور سه فاز دشوار میباشد.

چرخش موتور

در موتور های تک فاز مکانیزمی برای تغییر چرخش وجود ندارد اما با تغییر توالی فاز در استاتور میتوان چرخش موتور سه فاز را به راحتی تغییر داد.

معرفی گروه صنعتی بهسازان پلیمر 

گروه صنعتی بهسازان پلیمر با بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه ساخت ماشین آلات خط تولید ظروف یکبار مصرف فعالیت داشته و از بدو شروع همیشه سعی نموده که با استفاده از علم روز در این صنعت ماشین آلات تولیدی خود را از نظر فنی و کیفی در بالاترین سطح نسبت به موقعیت و امکانات موجود کشور ، طراحی و تولید نماید  .

 

لازم به توضیح و تذکر است که در بین سازندگان دستگاه در ایران فقط  2 یا 3 واحد دارای مجوز و پروانه بهره برداری از سازمان صنایع و معادن هستند که گروه صنعتی بهساز پلیمر از سال 79 تحت پروانه بهره برداری سازمان صنایع فعالیت می‌نماید.

و همچنین متاسفانه اکثر آگهی دهندگان در فضای اینترنت با عنوان سازنده دستگاه ظروف یکبارمصرف واسطه می‌باشند و هیچگونه مجوز از اداره صنایع نداشته و حتی نام شرکت و یا نام تجاری انتخاب کرده برای معرفی کالا خود نیز درهیچ اداره و سازمانی ثبت شده نیست.

دستگاه ها و خط تولید های ساخت گروه صنعتی بهساز پلیمر

 

✅ سازنده و تولید کننده تجهیزات گازگیر، میکسر، مکنده مواد و گیربکس اکسترودر و سیلندرمارپیچ

✅ سازنده و تولید کننده تجهیزات و ماشین آلات صنایع پلاستیک  (ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و گیاهی )

✅ دستگاه تولید ورق ژئومبران و دستگاه تولید ورق استخر کشاورزی

✅ دستگاه تولید سینی نشا

دستگاه گرانولساز مواد (  PP.PE.PS.ABS.PET رشته ای تک و دو مرحله  )  ( عدسی . واتر رینگ . هوا خشک )

✅ سازنده دستگاه تولید ورق PP  و  PS و ABS و  PE وPET

✅ اکسترودر تک مارپیچ PS.PP.PE   و اکسترودر دومارپیچ موازی پارالل

✅ دستگاه تولید درب لیوان یکبار مصرف کاغذی، قهوه ، اسپرسو، پنیر و ماست شفاف PET

..

لیست قیمتهای مختلف خط تولید دستگاه ظروف یکبارمصرف

گروه صنعتی بهساز پلیمر با بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه ساخت ماشین آلات خط تولید ظروف یکبار مصرف فعالیت داشته و آماده ارائه و فروش دستگاه ظروف یکبار مصرف  در ظرفیت ها و سایز های مختلف میباشد

برای اطلاع از قیمت های ** ماشین آلات صنایع پلاستیک *** با شماره زیر در تماس باشید

گروه صنعتی بهساز پلیمر 

09122203855