معرفی فیلم پلی اتیلن و انواع آن

 

پلی اتیلن جزو پرکاربرد ترین پلاستیک ها در صنایع مختلف میباشد که از فیلم های آن در صنعت بسته بندی مواد غذایی و صنعتی و پوشش و کشاورزی و … استفاده میشود. فیلم ها به لایه های نازکی از ماده میگویند که قابلیت انعطاف پذیری و پیوستگی دارا میباشد ، ضخامت فیلم ها متغیر بوده و میتواند به صورت تک لایه و یا چند لایه باشد. پلیمر های مختلفی در صنعت فیلم بصورت نازک تشکیل میشوند ، که این پلیمر ها عبارتند از :

  • پلی اتیلن
  • پلی وینل کلراید
  • پلی آمید
  • پلی پروپیلن
  • و ….

فیلم پلی اتیلن اغلب برای صنایع بسته بندی استفاده میگردد این بسته بندی میتواند به دو گروه بسته بندی مواد غذایی و غیر غذایی تقسیم گردد. در این مقاله از گروه صنعتی بهساز پلیمر به بررسی فیلم پلی اتیلن و انواع آن پرداخته ایم… تا انتها همراهمان باشید

 

فیلم پلی اتیلن چیست؟

فیلم پلی اتیلن رول های پلاستیکی ای میباشند که در حرارت بالا ساخته شده تا مقاومت و دمای طولانی داشته باشد. فیلم های پلی اتیلن به دو شکل شفاف و مات عرضه میشوند که هر کدام مواد اولیه متفاوتی دارند . فیلم پلی اتیلن در چند سال اخیر کاربرد بسیاری یافته بصورتی که هر وسیله ای که شما استفاده میکنید بوسیله فیلم پلی اتیلن بسته بندی شده است . این فیلم پلی اتیلن که به آن اختصارا نایلون نیز گفته میشود بوسیله ترکیب پلی اتیلن سبک یا سنگین با برخی افزودنی های دیگر نظیر افزودنی مادون قرمز و ضد مه و اشعه ماورا بنفش تولید و عرضه میشوند.

ویژگی های فیلم پلی اتیلن

شاید از خود بپرسید که ویژگی های فیلم پلی اتیلن چه میباشد که باعث کاربرد فراوان آن شده است؟ این فیلم نایلونی با ظاهری زیبا، دارای مقاومت بالایی میباشد . حجم آن کم و رطوبت را جذب نمیکند. شما میتوانید با توجه به نیازتان آن را در طرح و رنگ های مختلف سفارش دهید. علاوه بر تمام این ویژگی ها ، قیمت فیلم پلی اتیلن نیز بسیار مناسب است. فیلم پلی اتیلن ویژگی های دیگری هم دارند که شامل موارد زیر میباشند :

  1. قابلیت چاپ انواع طرح های مختلف
  2. قابلیت تولید با ضخامت های متفاوت
  3. تولید بشکل یک لایه یا چند لایه
  4. قابلیت رنگ پذیری و دوخت
  5. دارای انعطاف و استحکام بالا در مقابل سوراخ شدگی
  6. تولید از عرض ده سانتی متری تا عرض ده متری با توجه به نیاز مشتری

 

این فیلم نایلونی بخاطر دارا بودن تمامی این ویژگی ها کنار هم ، و همچنین قیمت مناسبی که دارا میباشد دارای طرفداران زیادی در صنایع مختلف میباشد و بدین دلیل منجر به بیشتر شدن کاربرد آن میشود.

انواع فیلم پلی اتیلن

فیلم پلی اتیلن با توجه به مواد اولیه و نحوه تولید آن، در انواع مختلف با کاربرد های مختلف تولید میگردد انواع فیلم های پلی اتیلن که هرکدام برای مصارف خاصی مورد استفاده قرار میگیرند عبارتند از :

  1. فیلم پلی اتیلن ساده ( PE )
  2. فیلم پلی اتیلن کلردار ( CPE )
  3. فیلم پلی اتیلن دارای چگالی و تراکم بالا ( HFPE )
  4. فیلم پلی اتیلن دارای چگالی و تراکم کم ( LDPE )
  5. فیلم پلی اتیلن خطی با چگالی کم ( LLDPE )
  6. فیلم پلی اتیلن خیلی سنگین ( UHMWPE )

هر یک از این موارد دارای مراحل تولیدی مختلفی میباشند که در ادامه به بررسی برخی از آن ها خواهیم پرداخت …

 

فیلم پلی اتیلن با چگالی بالا ( HDPE )

برای تولید این فیلم، از دو روش استفاده میشود، ((اسلاری (Slurry) و پلیمریزاسیون گازی))

فیلم های پلی اتیلن با چگالی بالا در دمای 70 تا 300 درجه سانتی گراد با تحمل فشار 10 تا 80 بار تولید میگردند. این فیلم بخاطر داشتن قیمت مناسب برای صنایعی که بدنبال صرف هزینه کم برای بسته بندی هستند گزینه مناسبی میباشند. فیلم پلی اتیلن HDPE دارای استحکام بالایی میباشند و میتواند در مقابل مواد اسیدی و قلیایی دوام بالایی داشته باشند.

فاکتور بهداشت از جمله مواردی میباشند که برای بسته بندی مواد غذایی بسیار مهم میباشد . این نوع فیلم بخاطر داشتن تاییدیه از سازمان غذا و دارو آمریکا ( FDA ) برای بسته بندی مواد غذایی بسیار کاربردی میباشد.

علاوه بر تمامی مزایای ذکر شده، این محصول دارای معایبی نیز میباشد این فیلم ها در مقابل اشعه خورشید دارای مقاومت کمی میباشند و چنانچه مواد غذایی با این بسته بندی برای مدتی زیر نور آفتاب قرار گیرد ، فاسد میشود. برای جوشکاری این فیلم بایستی از دستگاه هایی با فرکانس بالا استفاده شد که کمی شرایط را سخت تر میکند.

 

فیلم پلی اتیلن با چگالی کم ( LDPE )

محصول مربوطه حالتی سخت و نیمه شفاف داشته و برای ساخت این نوع فیلم از روش پلیمریزاسیون رادیکال آزاد مورد استفاده قرار میگیرد. فیلم LDPE دارای مقاومت فشار و درجه حرارت بالایی میباشد. زیرا در دمای 80 تا 300 درجه سانتی گراد و تحمل فشار 1000 تا 3000 بار تولید میشود. نقطه ذوب این فیلم 105 تا 115 درجه سانتی گراد میباشد . این نوع فیلم دارای مقاومت نسبتا خوبی در مقابل موادی نظیر اکسید کننده و هیدورکربن هالوژنه و روغن های طبیعی دارند. بدین دلیل با توجه به وزن کم این محصول در کنار مزایایی که ذکر شده ، بیشتر کارخانه دار ها از این فیلم پلی اتیلن جهت بسته بندی محصولات خود استفاده میکنند . 

از جمله معایب این فیلم میتوان گفت که دارای مقاومت کمی در مقابل اشعه فرابنفش و چگالی کم آن نام برد. چگالی کم که منجر میشود براحتی قابل اشتعال باشد و خطرات زیادی بووجود آورد.

فیلم پلی اتیلن خطی با چگالی کم (LLDPE)

این نوع فیلم ، نمونه بهبود یافته نوع LPDE میباشد که تولید کنندگان مواد غذایی بیشتر از این نوع جهت بسته بندی استفاده میکنند. این نوع فیلم شفاف بوده و دارای رنگ شیری میباشد. بخاطر این که هیچ فلز سنگینی در ترکیبات آن وجود نداشته، خللی برای سلامت مواد غذایی بووجود نمیآورد. فیلم پلی اتیلن خطی جهت بسته بندی محصولات کشاورزی نیز کاربرد داشته که کاربرد آن، به صنعت کشاورزی برمیگردد، به فیلم های پلی اتیلن کشاورزی یا نایلون عریض کشاورزی و انواع آن برمیگردد.

همچنین یکی دیگر از کاربرد های گسترده فیلم پلی اتیلن در صنعت بسته بندی میباشد که از آن فیلم استرچ بسته بندی و نایلون شرینگ به وجود می آید. این فیلم ها نایلون های بسته بندی ای هستند که هر محصول و کالایی که در فروشگاه ها و در صنایع مختلف مشاهده میکنید با این نایلون ها بسته بندی میشوند.

 

مراحل تولید فیلم خام پلی اتیلن

 

تولید فیلم خام پلی اتیلن دارای مراحل مختلفی است که به روش کواکستروژن طی شش مرحله انجام میگیرد 

مرحله یک : تغذیه مواد اولیه

گرانول پلاستیک پلی اتیلن جزو مواد اولیه این فیلم ها است که بایستی دارای کیفیت بالایی داشته باشد. از سری ویژگی هایی که در انتخاب ماده اولیه حائز اهمیت میباشد میتوان به مقاومت در مقابل اسید و مواد قلیایی ، نقطه ذوب ، وزن یا همان چگالی اشاره کرد. بعد از این که مشخصات مواد اولیه بررسی شد و بعد از کنترل کیفی ، آن را بوسیله پمپ های پیستونی به داخل اکسترودر روانه میکنند.

 

مرحله دو : اکستروژن

مواد پلاستیکی در مرحله اکستروژن ذوب میشود و از قالب های شکاف دار عبور داده میشوند. سپس مواد به روی غلطک های خنک کننده منتقل گردیده ، تیغه بادی وجود دارد که فیلم را با غلطک سرد تماس میدهد و جت فشار هوا، لبه های فیلم را به غلطک میچسباند. برای این که در این مرحله ، تولید ضایعات به حداقل برسد و برای افزایش کیفیت ، بایستی کشش و ضخامت فیلم ، چسبندگی و بریدگی و ضخامت لایه و … همگی بایستی کنترل شود.

 

مرحله سه : استرچ کردن

در مرحله استرچ کردن، پوشش اکستروژن بوسیله پلاستیک نوع قالب به طرف پایین سرازیر میشود و از میان غلطک پلاستیکی و فلزی عبور میکند. فیلم پایه که همان صفحه پوششی فیلم است، بایستی میان پوشش لاستیکی ذوب شده و نورد آن قرار بگیرد. هنگامی که پوشش و فیلم پایه از غلطک ها عبور میکنند به یکدیگر متصل میشوند. فیلم خام پوشش داده شده به هنگام عبور از نورد فلزی ، پلیسه گیری و رول میگردد.

 

مرحله چهار : سرد کردن

در مرحله سرد کردن، مواد مذاب بر روی غلطک با جریان آب سرد خنک میگردد. سرعت سرد شدن در این مرحله بر روی کیفیت فیلم پلی اتیلن بسیار موثر میباشد و میتواند سبب تشکیل فیلم های شفاف تری بشود. در انتهای این مرحله ، غلطک هایی که بوسیله کروم آبکاری شده اند، با دارا بودن مجرای آب خنک کننده ، میتواند فیلم ها را خنک کنند.

 

مرحله پنجم : رول جمع کن

پس از طی کردن تمامی این مراحل، نوبت میرسد به جمع کردن فیلم بصورت رولی….

این فیلم ها بوسیله رول جمع کن که دارای غلطک هستند جمع میشوند و سرعت پیچیدن این رول ها میتواند تا 350 متر بر دقیقه باشد . در نهایت فیلم ها برروی دوک های کرافتی که دارای قطری حدود 7.62 سانتی متر دارند رول میگردند.

 

مرحله ششم : بسته بندی

در مرحله آخر یعنی مرحله بسته بندی، بعضی از ویژگی های فیلم نظیر شفافیت و چسبندگی و ضخامت و میزان رطوبت و میزان عبور گاز و اشعه فرابنفش کنترل میگردد. این بررسی ها به جهت ارتقای کیفیت محصول صورت میگیرد. بعد از این کارها، محصول نهایی با عرض های مختلف و پوشش هایی از جنس پلی اتیلن بسته بندی میگردد.

انواع محصولات فیلم پلی اتیلن

 

تمامی محصولاتی که با استفاده از فیلم پلی اتیلن به وجود میآید؛ به دو دسته اصلی تقسیم بندی میشود. از این مواد، فیلم های نایلونی به وجود میآید که در صنعت کشاورزی و بسته بندی میتوان بیشترین استفاده را برد. انواع این محصولات عبارتند از :

  • فیلم نایلون عریض
  • نایلون ساختمامی
  • نایلون عریض کشاورزی
  • نایلون گلخانه ای
  • نایلون مالچ
  • نایلون بسته بندی علوفه
  • نایلون ضد عفونی کننده
  • فیلم استرچ بسته بندی
  • استرچ پالت بند
  • استرچ غذایی
  • استرچ علوفه دام
  • استرچ صنعتی
  • نایلون شرینگ
  • نایلون شرینگ حرارتی
  • نایلون شرینگ تونلی
  • نایلون شرینگ رودهای
  • نایلون شرینگ پی وی سی
  • نایلون شرینگ POF

جمع بندی

همانگونه که گفته شد فیلم پلی اتیلن ، ورق های نازکی میباشد که امروزه دارای کاربرد بسیار فراوانی میباشد. هر یک از صنایع با توجه به نیازشان، نوعی که بهتر است را انتخاب میکنند. ما در این مقاله سعی کرده ایم به بررسی انواع مختلف فیلم پلی اتیلن و ویژگی های هریک پرداخته ایم. فیلم های پلی اتیلن دارای ویژگی های فراوانی است و در کنار تمام آن ها، دارای قیمت مقرون به صرفه ای نیز هست. بدین دلیل بصورت گسترده از فیلم نایلونی استفاده میشود.

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 8 = 1