یکی از آسان ترین و مصرفی ترین روش های رایج جهت شکل دهی به پلیمر ها استفاده از دستگاه تزریق پلاستیک یا همان Injection Machine میباشد. صنعت پلاستیک از جمله مهمترین و کاربردی ترین صنایع در کشورمان میباشد . با توجه به استفاده از محصولات پلاستیکی در صنایع مختلف ، میتوان این صنعت را اساس و پایه بسیاری از صنایع دانست محصولات پلاستیکی که در صنایع مختلف میتوان این صنعت را پایه و اساس بسیاری از صنایع دانست .

بیشتر محصولات پلاستیکی که در محیط اطراف خود مشاهده میکنید به شیوه تزریق پلاستیک تولید میشود. از قطعات و لوازم خودرو گرفته تا ظروف آشپرخانه .

تزریق پلاستیک یکی از متداولترین شیوه های تولیدات محصولات پلاستیکی بوده که با استفاده از دستگاه تزریق پلاستیک انجام میشود . این دستگاه ها دارای انواع مختلفی میباشد که در نحوه عملکرد با یک دیگر متفاوت میباشد و از زمان صنعتی شدن تولید محصولات پلاستیکی جایگاه خود را در این صنعت یافته اند .

تزریق پلاستیک ، تکنولوژی ساخت پلاستیک برای تولید بسیار قطعات پلاستیکی یکسان با احتمال خطای بسیار پایین میباشد . در فرآیند تزریق پلاستیک ابتدا گرانول های پلیمر ذوب میشوند و سپس تحت فشار به داخل یک قالب تزریق میشوند. پلاستیک مایع داخل قالب خنک شده و تبدیل به جامد میشود . مواد اولیه تزریق پلاستیک ، پلیمر های ترموپلاستیکی میباشند که قابلیت رنگ آمیزی و پر شدن توسط افزودنی های دیگر را دارند. علت محبوبیت و استفاده گسترده از تزریق پلاستیک، هزینه پایین ساخت هر قطعه در تیراژ های بالا میباشد. در کل میتوان گفت تزریق پلاستیک ” تکرارپذیری بالا در کنار آزادی بالای طراحی ” را ارایه میدهد. محدودیت های مهم دستگاه تزریق پلاستیک از نوع اقتصادی میباشند زیرا با این که تولید با استفاده از تزریق پلاستیک در تیراژ بالا به صرفه میباشد، اما متقابلا سرمایه اولیه به نسبت بالایی جهت شروع پروسه نیاز است.از سایر محدودیت های تزریق پلاستیک میتوان به زمان نسبتا بالای رسیدن از طرح به تولید قطعه اشاره نمود.

در این مقاله از گروه صنعتی بهساز پلیمر به بررسی فرآیند تزریق پلاستیک و دستگاه تزریق پلاستیک و انواع مختلف آن میپردازیم تا انتها همراهمان باشید.

 

نحوه کار تزریق پلاستیک

نکات مهم در خرید دستگاه تزریق پلاستیک

نکات مهم در خرید دستگاه تزریق پلاستیک

در ابتدا گرانول های پلیمر خشک شده و در قیف قرار گذاشته میشوند . این گرانول ها در قیف با پودرها و پیگمنت های رنگی و سایر افزودنی های تقویت کننده ترکیب میشوند ، سپس گرانول ها در بشکه ای حرارت دیده با یکدیگر ترکیب میشوند و با یک پیچ چرخان به سمت قالب هدایت میشوند. هندسه پیچ و بشکه به صورتی طراحی و بهینه شده که به بالا بردن فشار به میزان لازم و دوب شدن ماده کمک میکند.

در مرحله بعدی تلمبه به جلو حرکت میکند و پلاستیک ذوب شده از طریق سیستم چرخنده به قالب تزریق میشود و همه فضای خالی قالب را پر میکند. با پایین آمدن دمای ترموپلاستیک ، ماده جامد شده و شکل قالب را به خود میگیرد. نهایتا قالب گشوده شده و قطعه جامد به کمک پین های افشانک به بیرون هل داده میشود و سپس قالب دوباره بسته شده و پروسه جهت تزریق قطعه بعدی تکرار میشود. تکرار این پروسه میتواند بسیار سریع صورت بگیرد چرخه تزریق پلاستیک اغلب بسته به اندازه قطعه میتواند از 30 تا 90 ثانیه طول بکشد. و پس از آماده شدن محصول ، قطعه روی کانوایر یا در یک مخزن نگهدارنده رها میشود و اغلب قطعاتی که با تزریق پلاستیک ساخته میشوند به محض ساختن، آماده استفاده بوده و نیازی به طی فرآیندی نظیر پولیش و پرداخت و … ندارد.

 

دستگاه تزریق پلاستیک

قبل از آن که ماشین های تزریق پلاستیک ابداع شوند ، محصولات پلاستیکی به سختی تولید میشدند . اغلب بیشتر پروسه تولید به صورت دستی انجام میشدند مثلا برای ذوب مواد پلیمری ، اطراف سیلندر را به کمک شعله آتش گرم میکردند ، و علاوه براین تهیه قالب های مختلف نیز معذل بزرگی برای تولید کنندگان بود به همین علب تنوع محصولات پلاستیکی در گذشته بسیار محدود بود . اما امروزه با ابداع و تولید انواع دستگاه تزریق پلاستیک ، فرآیند تولید لوازم پلاستیکی ضمن سهولت ، سرعت بیشتری بر خود گرفته و شاهد تنوع بالایی در بازار محصولات پلاستیکی هستیم. ماشین های تزریق پلاستیک انواع مختلفی داشته که در عملکرد با یکدیگر متفاوت میباشند . اما نهایتا محصولات تولید همه نوع این دستگاه ها یکسان میباشد. در کل تمام انواع مختلف این دستگاه خروجی یکسانی دارند.

دستگاه تزریق پلاستیک

دستگاه تزریق پلاستیک

انواع دستگاه تزریق پلاستیک

در کل دستگاه پلاستیک سازی در سه دسته هیدرولیکی ، الکتریکی و هیبریدی تقسیم بندی میشوند

دستگاه هیدرولیکی

این دستگاه را میتوان جزو اولین دستگاه تزریق پلاستیک نام برد که هم اکنون کاربرد زیادی دارد در این دستگاه مواد سیال پلاستیکی به کمک سیلندر های هیدرولیکی به داخل قالب منتقل میشود.

دستگاه الکتریکی

این دستگاه تزریق پلاستیک جزو پرفروش ترین دستگاه ها به شمار میرود این ماشین مجهز به سرووموتورهای دیجیتالی میباشد که تزریق پلاستیک را با سرعت بالایی انجام میدهد . نکته جالب اینجاست که فرآیند تزریق کاملا اتوماتیک بوده و پشت سر هم انجام میگیرد .

دستگاه هیبریدی

این نوع دستگاه تلفیقی از دستگاه هیدرولیکی و تزریق پلاستیک میباشد که علاوه بر این که تزریق پلاستیک در این دستگاه با سرعت و دقت بالایی انجام میشود، به صورت خودکار نیز تکرار شده و با توجه به عملکرد آسان این دستگاه میتوان محصولات متنوع را با کیفیت بالا و سرعت زیاد تولید نمود.

درآمد تزریق پلاستیک

محصولات پلاستیکی تنها به ظروف پلاستیک که در روزمره از آن ها استفاده میکنیم خلاصه نمیشود . صنعت پلاستیک و طبیعتا محصولات آن گستردگی بسیاری داشته و هیچ موادی در صنعت جایگزین پلیمر ها و هیچ محصولی جایگزین محصلات پلاستیکی نمیشود. تمامی محصولات پلاستیکی که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم با آن سر و کار دارید ، به روش تزریق پلاستیک تولید میشوند. با توجه به افزایش روز افزون تقاضا مواد پلاستیکی میتوان گفت تولید پلاستیک به روش تزریق میتوان منبعی درآمد سود آور باشد. از طرفی که به خاطر وجود ذخایر غنی مواد پتروشیمی در کشور مواد اولیه تولید پلاستیک با قیمتی ارزان در دسترس میباشد. به همین علت راه اندازی خط تولید محصولات پلاستیکی صرفه اقتصادی و سود دهی فوق العاده ای دارد.

این نکته را در نظر داشته باشید با توجه به اینکه راه اندازی خط تولید محصولات پلاستیکی با کمک دستگاه تزریق پلاستیک ، فرآیندی تخصصی میباشد عوامل متعددی نظیر مدیریت سفارشات ، کیفیت محصول تولید شده، میزان رضایت مشتری و نوع دستگاه و هزینه راه اندازی کارگاه ، نوع بازاریابی و … در میزان درآمد زایی در کشور موثر میباشد و تولید کنندگان میتوانند در سطح محلی و محدود و یا سطح گسترده تر از مزایای رقابتی این شیوه درآمد زایی بهره مند شوند.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 2 =